Thursday, May 3, 2007

KENGERIAN HARI KIAMAT



Abul-Laits dengan sanadnya meriwayatkan dari Aisyah r.a. berkata:
"Saya tanya kepada Rasullullah s.a.w., Apakah yang cinta itu ingat
pada kekasihnya pada hari kiamat?" Jawab Rasullullah s.a.w.: "Adapun
ditiga tempat (masa) maka tidak ingat iaitu ketika ditimbang amal
sehingga diketahui apakah ringan atau berat, ketika menerima lembaran
catatan amal (suhuf) sehingga ia terima imma dari kanan atau dari kiri
dan ketika keluar dari neraka ular naga lalu mengepung mereka dan
berkata "Aku diserahi tiga macam: Orang mempersekutukan Allah s.w.t.
dengan lain Tuhan, dan orang yang kejam, penentang, zalim dan orang
yang tidak percaya pada hari kiamat (hisab), maka diringkus semua
orang-orang yang tersebut itu lalu dilemparkan semuanya dalam neraka
jahannam, dan diatas neraka jahannam itu ada jambatan yang lebih halus
dari rambut dan lebih tajam dari pedang, sedang dikanan kirinya
bantolan dan duri-duri, sedang orang-orang yang berjalan diatasnya ada
yang bagaikan kilat, dan bagaikan angin kenca
ng, maka ada yang selamat, dan ada yang luka terkena bantolan duri,
dan ada yang terjerumus muka kedalam neraka."

Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah r.a.
berkata: Rasullullah s.a.w. bersabda: "Diantara dua kali tiupan
sangkakala itu jarak empat puluh tahun (Tiupan untuk mematikan dan
membangkitkan semula). Kemudian Allah s.w.t. menurunkan hujan air
bagaikan mani orang lelaki, maka timbullah orang-orang mati bagaikan
timbulnya tanaman (sayur-sayuran)."

Abul-Laits juga telah meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah
r.a. berkata: Rasullullah s.a.w. bersabda: "Ketika Allah s.w.t. telah
selesai menjadikan langit dan bumi, Allah s.w.t. menjadikan sangkakala
dan diserahkan kepada Malaikat Israfil, maka ia meletakkannya
dimulutnya melihat ke Arsy menantikan bilakah ia diperintahkan." Saya
bertanya: "Ya Rasullullah, apakah shur (sangkakala) itu?" Jawab
Rasullullah s.a.w.: "Bagaikan tanduk dari cahaya." Saya bertanya lagi:
"Bagaimana besarnya?" Rasullullah s.a.w. menjawab: "Sangat besar
bulatannya, demi Allah yang mengutuskanku sebagai Nabi s.a.w. besar
bulatannya itu seluas langit dengan bumi, dan akan ditiup hingga tiga
kali iaitu pertama Nafkhatul faza' (untuk menakutkan), Nafkhatus sa'aq
(untuk mematikan) dan Nafkhatul ba'ats (untuk menghidupkan kembali
atau membangkitkan)."

Dalam riwayat Ka'ab hanya dua kali tiupan, iaitu mematikan dan
membangkitkan. Firman Allah s.w.t. yang berbunyi: "Wa yauma yunfakhu
fafazi'a man fissamawati waman fil ardhi illa man sya Allah (Yang
bermaksud) Dan pada hari ditiup sangkakala maka terkejut takut semua
yang dilangit dan yang dibumi, kecuali yang dikehendaki oleh Allah.
(Surah Annamel : 87)
Dan pada saat itu tergoncangnya bumi, dan manusia bagaikan orang mabuk
sehingga ibu yang mengandung gugur kandungannya dan yang meneteki lupa
terhadap bayinya, dan anak-anak segera beruban dan syaitan-syaitan
laknatullah berlarian. Maka keadaan itu berlaku beberapa lama kemudian
Allah s.w.t. menyuruh Israfil meniup sangkakala kedua.

Firman Allah s.w.t. yang berbunyi: "Wa nufikhafishshuri fasha'iqa man
fissamawati waman fil ardhi illa man sya Allah. Tsumma nufikha fihi
ukhra fa idza hum qiyamun yandhurun. (Yang bermaksud) Dan ketika
ditiup sangkakala maka matilah semua yang dilangit dan bumi kecuali
yang dikehendaki Allah, kemudian ditiup lagi, tiba-tiba mereka bangun
dan melihat. (Surah Azzumar : 68)

Mereka yang dikecualikan itu ialah roh orang-orang yang mati syahid,
Jibrail, Mika'il, Israfil dan Hamalatul arsyi serta Malaikatmaut,
sehingga ketika ditanya oleh Allah s.w.t: "Siapakah yang masih tinggal
dari makhlukKu?" Padahal Allah s.w.t. lebih mengetahui. Jawab
Malaikatmaut: "Ya Tuhan, Engkau yang hidup, yang tidak mati, tinggal
malaikat Jibril, Mika'il, Israfil, Hamalatul arsyi dan aku." Maka
Allah s.w.t. menyuruh Malaikatmaut mencabut roh mereka.

Riwayat Muhammad bin Ka'ab dari seorang dari Abu Hurairah r.a.
berkata: "Kemudian Allah s.w.t. berfirman: "Harus mati Jibril,
Mika'il, Israfil dan juga Hamalatul arsyi." Kemudian Allah s.w.t.
bertanya: "Hai Malaikulmaut, siapakah yang masih tinggal dari
makhlukKu?" Jawab Malaikulmaut: "Engkau Dzat yang hidup yang tidak
akan mati, tinggal hambamu yang lemah, Malikulmaut." Firman Allah
s.w.t.: " Hai Malaikulmaut, tidakkah kau mendengar firmanKu: "kullu
nafsin dza'iqatul maut. (Yang bererti) Tiap makhlukKu, Aku jadikan
engkau untuk tugasmu itu, dan kini matilah engkau." Maka matilah
Malaikulmaut diperintah mencabut nyawanya sendiri, maka ia sendiri,
tiba-tiba ia menjerit, yang andaikata waktu itu makhluk lain masih
hidup nescaya mereka semua akan mati kerana jeritan Malaikulmaut itu,
lalu ia berkata: "Andaikan saya mengetahui bahawa pencabutan roh itu
seberat ini nescaya aku akan lebih lunak ketika mencabut roh-roh orang
mukmin." Kemudian matilah Malaikulmaut dan tiada tinggal satupu
n dari makhluk Allah s.w.t. Kemudian Allah s.w.t. berfirman kepada
dunia yang rendah ini: "Dimanakah raja-raja dan putera-putera raja,
dimanakah raksasa-raksasa dan putera-putera raksasa yang makan
rezekiKu tetapi menyembah lainKu." Kemudian Allah s.w.t. berfirman:
"Limanil mulkil yaum? Lillahilwahidil qahhar." (Yang bermaksud)
Siapakah yang mempunyai hak milik pada hari ini?. Pertanyaan ini tidak
ada yang menjawab, maka Allah s.w.t. sendiri menjawab: "hanya bagi
Allah yang tunggal dan memaksa segala sesuatu."
Kemudian Allah s.w.t. menyuruh langit
menurunkan hujan bagaikan air mani lelaki selama empat puluh hari,
sehingga air telah mengenang diatas segala sesuatu setinggi hasta,
maka Allah s.w.t. menumbuhkan makhluk bagaikan tumbuhnya sayur-sayuran
sehingga sempurna kerangka badannya sebagaimana semula dahulu,
kemudian Allah s.w.t. menyuruh (berseru): "Hiduplah hai Israfil dan
Hamalatularsyi." Maka hiduplah mereka. Lalu Allah s.w.t. menyuruh
Israfil meletakkan sangkakala dimulutnya, lalu Allah s.w.t. menyuruh
Israfil meniupnya untuk membangkitkan, maka keluarlah roh-roh bagaikan
lebah telah memenuhi angkasa antara langit dan bumi, lalu masuklah roh
itu kedalam jasad didalam hidung, maka bumi mengeluarkan mereka.
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Saya pertama
orang yang keluar dari bumi." Dalam lain hadis: "Sesungguhnya Allah
s.w.t. jika telah jika telah menghidupkan Malaikat Jibrail, Mika'il,
Israfil, maka mereka pergi kekubur Nabi Muhammad s.a.w. membawa buraq
dan perhiasan-perhiasan syurga, maka terbuka bumi untuk Baginda
Rasulullah s.a.w. dan ketika melihat Jibril segera bertanya: "Ya
Jibril, bagaimana ummatku? (Apakah yang diperbuat oleh Allah s.w.t.
terhadap ummatku?) Jawab Jibril: "Terimalah khabar gembira, kerana kau
pertama yang kuluar dari bumi." Kemudian Allah s.w.t. menyuruh Israfil
meniup sangkakala, tiba-tiba serentak mereka bangkit melihat keadaan.
Abu Hurairah r.a meriwayatkan: "Maka keluarlah
mereka dari kubur mereka dalam keadaan telanjang bulat, menuju kepada
Tuhan mereka , kemudian berhenti disuatu tempat selama 70 tahun, Allah
s.w.t. membiarkan mereka, tidak melihat atau memutuskan keadaan
mereka, mereka menangis sehingga habis air mata, dan mengeluarkan
darah dan peluh sehingga banjir sampai kemulut, kemusian mereka
dipanggil ke Mahsyar, mereka keburu-buruan menuju panggilan itu, maka
apabila telah berkumpul semua makhluk, jin, manusia dan lain-lainnya,
tiba-tiba terdengar suara yang keras dari langit, maka terbuka langit
dunia dan turun daripadanya sepenuh penduduk bumi dari para Malaikat,
dan mereka langsung berbaris, lalu bertanya: "Apakah ada diantara kamu
yang membawa perintah Tuhan untuk hidab?" Dijawab: "Tidak ada."
Kemudian turun ahli langit kedua dan berbaris pula, kemudian turun
prnduduk langit ketiga, dan seterusnya sampai langit ketujuh,
masing-masing berlipat dari yang sebelumnya dan
semua Malaikat itu melindungi penduduk bumi."
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari
Abu Hurairah r.a. berkata: "Sesungguhnya Allah s.w.t. akan menyuruh
langit dunia maka terbelah dan mengeluarkan semua Malaikat yang ada
didalamnya, maka turun semuanya dan mengepung bumi dengan apa yang ada
dibumi, kemudian langit kedua dengan isinya, kemudian yang ketiga
dengan isinya, kemudian keempat dengan isinya, kemudian kelima dengan
isinya, kemudian keenam dengan isinya sehinggalah merupakan tujuh
barisan Malaikat, setengahnya dikepung oleh setangahnya, sehingga
penduduk jika pergi kemana sahaja mereka mendapati tujuh berisan
Malaikat itu seperti mana firman Allah s.w.t.: "Ya ma'syaral jinni wal
insi inis tatha' tum an tanfudzu min aqtharissamawati wal ardhi fan
fudzu la tanfudzuna illa bisulthan." (Yang bermaksud) "Hai para jin
dan manusia jika kamu dapat menembus langit dan bumi, maka silakan
menembusnya. Dan kamu tidak akan menembusnya kecuali dengan kekuatan."
Firman Allah s.w.t. lagi: "Wayauma
tasyaqqaqussama'u bil ghomami wanuzzilal malaikatu tanzila." (Yang
bermaksud) "Dan pada hari terbelahnya langit dengan awan, dan
diturunkan para Malaikat dengan seketika."
Abu Hurairah r.a. berkata: "Nabi Muhammad
s.a.w. bersabda: Allah s.w.t. telah berfirman: "Hai para jin dan
manusia, aku nasihatkan kepadamu, sesungguhnya yang tercatat dalam
lebaran hanya amalmu sendiri, kerana itu siapa yang mendapatkan
didalamnya kebaikan, hendaklah mengusapkan : Alhamdulillah dan siapa
yang mendapat lain dari itu, maka jangan menyalahkan yang lain kecuali
dirinya sendiri. Kemudian Allah menyuruh jahannam, maka keluar
daripadanya binatang yang panjang mengkilat gelap lalu berkata-kata.
Maka Allah berfirman: "Alam a'had ilaikum ya bani Adama alla ta'budusy
syaithana innahu lakum aduwwun mubin. Wa ani'buduni hadza shiraatum
mustaqim. Walaqad a adholla minkum jibilla katsiera afalam takuni
ta'qilun. Hadzihi jahannamullati kuntum tu'aduun. Ish lauhal yauma
bima kuntum takfurun. (Yang bermaksud) Tidak Aku telah berpesan
kepadamu: Jangan menyembah syaitan, sesungguhnya ia musuhmu yang
nyata-nyata. Dan sembahlah Aku. Inilah jalan yang lurus. Dan
ia telah menyesatkan ummat-ummat yang banyak dari kamu. Apakah kamu
tidak berakal (berfikir) dan menyedarinya. Inilah neraka jahannam yang
telah diancamkan (Peringatan) kepadamu. Masuklah kamu kini, oleh sebab
kekafiranmu."
Maka pada saat itu bertekuk lutut tiap-tiap
ummat, sebagaimana firman Allah s.w.t.: "Wa tara kulla ummatin
jatsiyatan kullu ummatin tud'a ila kitabiha." (Yang bermaksud) Disini
kamu melihat tiap-tiap ummat (orang) bertekuk lutut, tiap ummat
dipanggil untuk menerima suratan amalnya." Lalu Allah s.w.t.
memutuskan pada semua makhlukNya. Dan antara binatang-binatang buas
atau ternak, sehingga kambing-kambing yang tidak bertanduk diberi hak
membalas kambing yang bertanduk, kemudian diperintahkan menjadi tanah
semua binatang-binatang itu. Dan disaat itu orang kafir berkata: "Aduh
sekiranya aku menjadi tanah." Kemudian Allah s.w.t. memutuskan antara
semua hambaNya.
Nafi' dari Ibn Umar r.a. berkata: Nabi
Muhammad s.a.w. bersabda: "Manusia akan dibangkitkan kembali kepada
Tuhan pada hari kiamat, sebagaimana keadaan mereka ketika dilahirkan
dari perut ibunya telanjang bulat. Siti Aisyah berkata: "Laki
perempuan berkumpul ya Rasullullah? Jawab Nabi Muhammad s.a.w.: "Ya."
Siti Aisyah berkata: "Alangkah malunya, kemaluanku dapat dilihat
setengah pada setengahnya." Nabi Muhammad s.a.w. sambil memukul bahu
Aisyah bersabda: "Hai puteri dari putera Abu Quhafah, kesibukan
orang-orang pada saat itu tidak memungkinkan akan melihat itu,
orang-orang pada mengarahkan pandangan kelangit, berdiri selama empat
puluh tahun tidak makan, tidak minum, ada yang berpeluh sampai tumit,
sampai betis, sampai perut dan ada sampai mulut, kerana lamanya
berhenti, kemudian berdiri para Malaikat mengelilingi arsy, lalu Allah
s.w.t. menyuruh menyeruan nama fulan bin fulan, maka semua yang hadir
melihat-lihat orangnya, lalu keluar prang itu untuk menghada
pi Tuhan Rabbul A'alamin. Dan bila telah melihat Rabbul A'alamin
dipanggil orang-orang yang pernah dianiaya oleh orang itu untuk
diberikan dari hasanat kebaikannya kepada orang-orang yang teraniaya
itu, kerana pada saat itu tidak ada pembayaran dengan mas, perak
(dinar, dirham), maka orang-orang selalu menagih sehingga habis
hasanatnya, maka diambilkan dari dosa-dosa orang-orang yang dianiaya
itu untuk dipikulkan kepadanya, kemudian jika selesai semua maka
diperintahkan: "Kembali ketempatmu dalam neraka hawiyah (jahannam)
kerana pada hari ini tidak ada dhulum." (penganiyaan), sesungguhnya
Allah amat segera perhitunganNya. Maka pada saat itu tidak ada seorang
Malaikat yang muqarrab atau Nabi Rasul melainkan merasa bahawa tidak
akan selamat, kecuali jika mendapat perlindungan Allah s.w.t."
Mu'adz bin Jabal r.a. berkata: Nabi Muhammad
s.a.w. bersabda: "Laa tazulu qadamaa abdin hatta yus'ala an arba. An
umrihi fima afnaahu wa'an jasadihi fima ablaahu wa'an ilmihi ma amila
bihi wa'an maalihi min aina iktasabahu wafima anfaqahu. (Yang
bermaksud) Tidak dapat bergerak kaki seorang hamba sehingga ditanya
tentang empat: Umurnya digunakan apa sampai habis. Dan badannya dalam
apa ia rosakkan. Dan ilmunya apa ia pergunakan (apakah diamalkan). Dan
hertanya dari mana ia dapat dan kemana ia keluarkan.
Ikrimah berkata: Seorang ayah akan memegang
anaknya pada hari kiamat dan berkata: "Saya ayahmu ketika didunia."
Maka anak itu memuji kebaikannya lalu ayah itu berkata: "Hai anak,
kini saya berhajat kepada hasanatmu yang sekecil dzarrah, kalau-kalau
saya dapat selamat dengan itu dari apa yang kau lihat ini." Jawab
anaknya: "Saya juga takut dari apa yang kau takutkan itu kerana itu
tidak dapat memberikan kepadamu sedikitpun." Lalu pergi kepada
isterinya dan berkata kepadanya: "saya dahulu suamimu didunia." Maka
dipuji oleh isterinya, lalu berkata: "Saya ini minta kepadamu satu
hasanat, kalau-kalau saya boleh selamat dari apa yang kau lihat ini."
Jawab isterinya: "saya juga takut dari itu terhadap diriku seperti
engkau." Sepertimana firman Allah s.w.t. yang berbunyi: "Wain tad'u
muts qalatun ila himliha laa yuhmal minhu syai'un walaukaana dza
qurba." (Yang bermaksud) "Dan orang keberatan pikulannya itu jika
memanggil lain orang untuk memikulkan sebahagian tidak
akan dipikulkan sedikitpun, meskipun yang dipanggil itu kerabat yang
dekat."
Ibn Mas'ud berkata: Nabi Muhammad s.a.w.
bersabda yang berbunyi: "Innal kafir layul jamu biaroqihi walau
ilaannar. (Yang bermaksud) Orang kafir akan tenggelam dalam peluhnya
kerana lamanya hari itu sehingga ia berdoa: "Ya Tuhan, kasihanilah
aku, meskipun masuk kedalam neraka."
Abu Ja'far meriwayatkan dengan sanadnya dari
Ibnu Abbas r.a. berkata: Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Tiada
seorang nabi melainkan ia mempunyai doa yang mustajab, dan semuanya
sudah menggunakan doa itu didunia, sedang saya masih menyimpan doa
itu, untuk saya gunakan sebagau syafa'at bagi ummatku pada hari
kiamat. Ingatlah bahawa sayalah yang terkemuka dari semua anak Adam
dan itu bukan bangga, dan saya juga yang pertama bangkit dari bumi,
juga bukan kerana bangga, dan panji Alhamd ditanganku pada hari kiamat
yang dibawahnya ada Adam dan anak cucunya, juga tidak bangga dengan
itu. Pada kiamat kesukaran dan kerisauan manusia akan bertambah
dahsyat sehingga mereka datang pada Nabi Adam a.s. dan berkta: "Hai
Abulbasyar (Ayah dari semua manusia), berikan syafa'atmu (bantuanmu)
bagi kami dengan minta Tuhan, supaya segera menyelesaikan kami ini.
Jawab Adam: "Itu bukan bagian saya, saya telah diusir keluar dari
syurga kerana dosaku, dan kini aku tidak memikirkan sesu
atu kecuali diriku sendiri, lebih baik kamu pergi kepada Nuh a.s.
kerana ia sebagai Nabi yang pertama. Maka mereka pergi kepada Nuh dan
berkata: "Tolonglah kamu mintakan kepada Tuhan supaya lekas
membebaskan kami." Jawab Nabi Nuh a.s.: "Bukan bagianku, saya telah
mendoakan penduduk bumi sehingga tenggelam semuanya, dan kini tidak
ada yang aku fikirkan kecuali diriku sendiri, tetapi kamu lebih baik
pergi kepada Nabi Ibrahim a.s. Khalilullah. Maka pergilah mereka
kepada Nabi Ibrahim a.s. dan berkata: "Tolonglah kami disisi Tuhan
supaya segera memutuskan urusan kami." Jawab Nabi Ibrahim a.s: "Itu
bukan urusanku sebab saya telah dusta tiga kali. Rasulullah s.a.w.
bersabda: " keriga-tiganya itu kerana mempertahankan agama Allah iaitu
ketika ia diajak keupacara kaumnya, lalu ia menyatakan: "Inni saqiem
(Sesungguhnya saya sakit), kali kedua ketika berkata: "Bal fa'alahu
kabiruhum hadza." (Yang bermaksud) "Bahwa yang merosakkan
berhala-berhala ini hanya ini lah yang terbesar dan kali ketiga
ketika isterinya akan diganggu oleh Raja yang zalim, lalu ia berkata:
"ini saudaraku." kerana itu kini tidak ada sesuatu yang merisaukan
hatiku kecuali bagaimana nasibku, tetapi kamu pergi kepada Musa a.s
sebagai Kalimullah yang langsung mendengar firman-firman Allah. Maka
mereka langsung pergi kepada Nabi Musa a.s. dan berkata: "Tolonglah
kami, gunakan syufa'atmu untuk mengadap Tuhan supaya menyelesaikan
urusan kami ini." Jawab Nabi Musa a.s.: "Itu bukan urusanku, saya
pernah membunuh orang tanpa hak, dan kini aku tidak memikirkan kecuali
nasib diriku, tetapi kamu pergi kepada Nabi Isa a.s. Ruhullah dan
Kalimatullah." Maka segera mereka pergi kepada Nabi Isa a.s dan
berkata: "Berilah jasa syafa'atmu. mintalah kepada Tuhan supaya segera
meringankan penderitaan kami ini." Jawabnya: "Saya telah diangkat
bersama ibuku oleh orang-orang sebagai Tuhan, dan kini tidak ada
sesuatu yang merisaukan aku kecuali urusanku sendiri, tetapi bagaimana
pendapatmu kalau ada barang terbungkus dan ditut
up, apakah dapat mencapai barang itu jika tidak dibuka penutupnya?"
jawab mereka: "Tidak.' Maka ia berkata: "Sesungguhnya Nabi Muhammad
s.a.w. itu penutup dari semua nabi-nabi, dan Allah telah mengampunkan
baginya apa yang lalu dan yang kemudian, lebih baik kamu pergi
kepadanya.Maka datanglah orang-orang itu kepadaku, lalu saya jawab
kepada mereka: "Baiklah, sayalah yang akan membantu sehingga Allah
mengizinkan bagi siapa yang dikehendakinya dan diredhainya, maka
tinggal sekehendak Allah." Kemudian bila Allah hendak menyelesaikan
makhlukNya, maka ada seruan: "Dimanakah Muhammad dan ummat-ummatnya?"
Maka kamilah yang terakhir didunia, dan yang pertama-tama hisabnya
pada hari kiamat. Lalu aku berdiri bersama ummat-ummatku, maka
ummat-ummat itu membukakan jalan untuk kami, sehingga ada suara,
hampir saja ummat ini semuanya merupakan nabi-nabi, kemudian aku maju
kepintu syurga dan mengetukmnya, lalu ditanya: "Siapakah itu?"
Jawabku: "Nabi Muhammad Rasullullah." Lalu dibukakan dan segera
aku masuk dan bersujud kepada Tuhan serta memuja muji kepada Tuhan
dengan pujian yang belum pernah diucapkan oleh seorang pun sebelumku,
kemudian aku diperintah: Irfa' ra'saka wa qul yusina' wasai tu'tha,
wasy fa tusyaffa." (Yang bermaksud) Angkatlah kepalamu, dan katakan
akan didengar, dan mintalah akan diberikan syafa'atmu akan diterima.".
Maka saya memberikan syafa'atku pada orang-orang yang didalam hatinya
ada seberat semut (dzarrah) atau jagung dari iman keyakinan disamping
syahadat an la ilaha illallah wa anna Muhammad Rasulullah."
Umar bin Alkhoththob r.a. ketika masuk
kemasjid bertemu dengan Ka'bul Ahbar sedang memberikan nasihat pada
orang ramai, maka Umar berkata kepadanya: "Berilah kami nasihat dan
cerita-cerita yang dapat menambahkan takut kepada Allah s.w.t." Maka
Ka'bul Ahbar berkata: "Sesungguhnya ada Malaikat-malaikat yang
dijadikan oleh Allah s.w.t. berdiri tegak tidak pernah membongkokkan
punggung mereka, dan yang lain sujud tidak pernah mengangkat kepalanya
sehingga ditiup sangkakala, dan mereka bertasbih: Subhanakallahumma
wabihamdika ma abadnaaka haqqa ibadatia wa haqqa ma yanbaghi laka an
tu'bada. (Yang bermaksud) Maha suci Engkau ya Allah dan segala puji
bagiMu, kami tidak dapat beribadat kepadaMu sepenuh ibadat yang layak
kepadaMu, yang layak bagiMu untuk disembah. Demi Allah yang jiwaku ada
ditangannya, neraka jahannam akan diperdekatkan pada hari kiamat lalu
bergemuruh dan bila telah dekat ia bergemuruh dengan satu suara dan
disaat itu tidak ada seorang nabi atau ora
ng yang mati syahid melainkan ia bertekuk lutut jatuh, maka tiap nabi,
syahid atau siddiq hanya berdoa: "Ya Allah, saya tidak minta kecuali
keselamatan diriku sehingga nabi Ibrahim lupa pada Ismail dan Ishak
sambil berkata: "Ya Tuhan, aku khalilullah Ibrahim, dan pada saat itu
andaikan engkau, hai putera Khoththob mempunyai seperti amal tujuh
puluh nabi, nescaya kau mengira bahawa dirimu tidak akan selamat."
Maka menangislah semua yang hadir.
Ketika Umar melihat keadaan itu, lalu Umar
berkata: "Hai Ka'ab, berikan kepada kami khabar yang menggembirakan."
Maka berkata Ka'ab: Sesungguhnya bagi Allah s.w.t. ada 313 syari'ah,
tidak seorang yang menghadap kepada Allah s.w.t. dengan salah satu
syari'at itu asal disertai dengan Khalimah laa ilaha illallah
melainkan pasti dimasukkan oleh Allah s.w.t kedalam syurga demi Allah,
andaikan kamu tahu besarnya rahmat Allah s.w.t., nescaya kamu malas
beramal. Hai saudara-saudara, bersiap-siaplah menghadapi hari kiamat
itu dengan amal yang soleh, dan menjauhi ma'siyat sebab tidal lama kau
akan menghadapi kiamat dan menyesal tihadap masa hidupmu yang terbuang
sia-sia, ketahuilah bahawa bila kau mati bererti telah tiba hari
kaimatmu, sebagaimana kata Almughirah bin Syu'bah: "Kamu menantikan
hari kiamat, padahal kiamatmu ialah saat kematianmu."
Alqomah bin Qays ketika hadir janazah lalu ia
berdiri diatas kubur dan berkata: "Adapun hamba ini maka telah tiba
kiamatnya, sebab seorang mati maka melihat segala persoalan hari
kiamat, iaitu syurga, neraka dan Malaikat, dan ia tidak dapat berbuat
suatu amal, maka ia bagaikan seorang yang berada pada hari kiamat, dan
ia akan bangkit pada hari kiamat menurut keadaannya disaat matinya,
maka sesungguhnya untung siapa yang penghabisan amalnya kebaikan."
Abu Bakar Alwaasithi berkata: Keuntungan yang
besar itu dalam tiga perkara iaitu hidup, mati dan kiamat. Adapun
keuntungan hidup iaitu bila digunakan dalam taat kepada Allah s.w.t,
dan keuntungan mati bila ia mati dalam khalimat Syahadat iaitu
Laailaha illallah dan keuntungan hari kiamat bila bangkit dari kubur
disambut dengan berita bahawa syurga tersedia untuknya."
Yahya bin Mu'adz Arrazi ketika dibacakan
dimajlisnya ayat yang berbunyi: "Yauma nahsyurul muttqina ilarrahmani.
Wa nasuqul mujrimina ila jahannama wirda." (Yang bermaksud) "Pada hari
kiamat itu Kami akan menghantar orang yang taqwa menghadap Arahman
(Allah s.w.t.) berkenderaan, sedang orang-orang yang durhaka Kami
iring keneraka berjalan kaki dan merasa haus."
Lalu ia berkata: "Tenang-tenanglah hai
manusia, kamu kelak akan dihadapkan kepada Allah s.w.t.
berduyun-duyun, dan menghadap pada Allah s.w.t. satu persatu, dan akan
ditanya semua amalmu secara terperinci kalimat demi kalimat, sedang
para wali dihantar menghdap pada Allah s.w.t. berkenderaan, dan
orang-orang yang durhaka didorong keneraka jahannam
berbondong-bondong, dan semua akan terjadi bila bumi telah
dilenyapkan, dan tiba Tuhanmu sedang Malaikat berbaris-baris, dan
dihidangkan jahannam sebagai ancaman. Saudara-saudaraku,
berhati-hatilah kamu dari kengerian sehari yang perkiraannya sama
dengan lima puluh ribu tahun (didunia), hari yang mengetarkan, duka
cita dan menyesal., itulah hari yang besar, hari bangkitnya semua
manusia untuk menghadap kepada Rabbul Alamien, hari perhitungan dan
pertimbangan dan pertanyaan, hari kegoncangan, yang pasti, yang
menakutkan, hari kebangkitan, hari dimana tiap manusia akan melihat
apa yang telah dilakukannya. Hari dimana s
emua manusia dalam berbagai bentuk akan melihat amal perbuatannya,
hari dimana wajah manusia putih berseri-seri dan lain wajah hitam,
hari dimana seseorang tidak dapat menolong kerana lainnya, dan tidak
berguna segala tipu daya, hari dimana seorang ayah tidak dapat
membantu anaknya sedikit pun, hari dimana bahayanya bertebaran meluas,
hari dimana tidak diterima uzur orang-orang yang zalim dan tetap
mereka mendapat kutukan (laknat) serta siksa yang keji, pada hari
dimana tiap manusia harus mempertahankan dirinya sendiri, pada hari
dimana tiap ibu akan lalai terhadap bayi yang disusuinya, bahkan tiap
ibu yang mengandung akan menggugurkan kandungannya dan orang-orang
bagaikan orang mabuk tetapi tidak mabuk kerana minum arak, hanya
kerana ngerinya siksaan Allah s.w.t. yang sangat keras."
Muqatil bin Sulaiman berkata: "Makhluk akan
berdiri menanti pada hari kiamat selama seratus tahun, tenggelam dalam
peluhnya sendiri dan seratus tahun dalam kegelapan mereka bingung
sedang seratus tahun lagi sibuk bagaikan gelombang mengajukan tuntutan
kepada Tuhan. Sesungguhnya hari kiamat itu sekira lima ribu tahun,
tetapi bagi seorang mukmin yang ikhlas bagaikan sesaat, kerana itu
wahai orang yang sihat akal hendaklah sabar terhadap penderitaan dunia
dalam melaksanakan taat kepada Allah s.w.t. untuk memudahkan bagimu
segala kesukaran-kesukaran hari kiamat."

0 comments:

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters