Thursday, December 15, 2011

Surah An-Nisa'

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,




Alhamdulillah, Tuhan Sekalian Alam... Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam.

Membelek Kitabullah... Meneruskan bacaan Al-Quran bagi menenangkan hati dan fikiran. Allah itu Maha Penyayang, kadang ditunjukkan kasih sayang-Nya dengan cara yang pelbagai tetapi manusia tidak sedar.

Masih melakukan maksiat berulang kali, Allah hantar peringatan menyuruh kembali, namun manusia tetap alpa. Apabila tiada lagi cara mengelak dari musibah, mula teringat kepada Dia Yang Esa.

Surah An-Nisa', surah yang mendalam maksudnya bagi seorang pelaku maksiat. Dinamakan surah dengan surah wanita, yer Surah Wanita. Kerana besarnya pengaruh wanita dalam kehidupan, jika tidak masakan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengingatkan perihal fitnah bagi si lelaki itu adalah wanita.

Terlalu banyak merajuk, terlalu mencintai, dan terlalu..... Tidak perlu untuk di tulis di sini kerana kita semua mengerti.

Ambillah masa untuk merenung ayat di dalamnya wahai para ahli maksiat, menangislah!

Dimulakan dengan ayat supaya manusia itu bertaqwa... Bertaqwalah kepada Allah!... Dia yang menciptakan kamu dengan pasanganmu... Masih ingkar?


إنما التوبة على الله للذين يعملون السوء بجهالة ثم يتوبون من قريب فأولئك يتوب الله عليهم وكان الله عليما حكيما

وليست التوبة للذين يعملون السيئات حتى إذا حضر أحدهم الموت قال إني تبت الآن ولا الذين يموتون وهم كفار أولئك أعتدنا لهم عذابا أليما


والله يريد أن يتوب عليكم ويريد الذين يتبعون الشهوات أن تميلوا ميلا عظيما

يريد الله أن يخفف عنكم وخلق الإنسان ضعيفا


Surah An-Nisa' : Ayat 17, 18 serta 27 dan 28

Ku petik 4 ayat di atas dari 2 tempat yang berbeza dalam Surah An-Nisa' sebagai peringatan kepada diri dan mereka di luar sana. Engkau bukan manusia sempurna tetapi jalan membelenggu dirimu dengan ketidaksempurnaan!

Pintu taubat sentiasa terbuka, engkaukah yang akan mengetuknya? Atau engkaukah yang membelakanginya?

Menangis...


Wan Abdul Baith Izzuddin bin Wan Mustapa,
Bayt Solah (lama), Sweileh,
6.06 malam
14 Disember 2011
wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters