Monday, September 5, 2011

Cita-cita vs. Angan-angan

Bismillahirrahmanirrahim






Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,




الحمد لله رب العالمين, حمدا شاكرين والعاقبة للمتقين, ولا عدوان إلا على الظالمين. والصلاة والسلام على من لا نبي بعده, وعلى آله وأصحابه أجمعين


Seringkali kita ditanya ketika kecil, mahu jadi apakah apabila membesar nanti? Iya, ia soalan yang tidak boleh lari pada zaman kanak-kanak. Ada yang menjawab mahu menjadi cikgu, doktor, pilot dan tidak kurang juga yang berkata mahu menjadi penyanyi, rockers serta sebagainya.


Namun, amat sedikit sekali yang menekankan akan kepentingan utama cita-cita ini. Islam tidak pernah menghalang seseorang untuk bercita-cita bahkan sebaliknya ia amat digalakkan. Tetapi, apakah bezanya cita-cita dan angan-angan? Jom kita perhatikan beberapa perkara! 






Cita-cita vs. Angan-angan


Firman Allah SWT :
ذَرْهُمْ يَأْكُلُواْ وَيَتَمَتَّعُواْ وَيُلْهِهِمُ الأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
"Biarkanlah mereka (di dunia ini) makan dan bersenang-senang dan dilalaikan oleh angan-angan (kosong), maka kelak mereka akan mengetahui (akibat perbuatan mereka)" - Surah Al-Hijr : 3


Firman Allah SWT juga :
كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ الْغُرُورِ
"Setiap yang bernyawa (pasti) akan merasai kematian. Dan sesungguhnya pada hari qiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Sesiapa yang dijauhkan daripada neraka dan dimasukkan ke dalam syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan." - Surah Aali Imran : 185


Cita-cita menurut kamus dewan edisi keempat bermaksud :  harapan, hasrat, keinginan (yang kuat)


Manakala angan-angan pula bermaksud : ingatan, fikiran,  gambaran atau bayangan dalam fikiran, cita-cita dan niat.






Jadi, apabila kita memperhatikan dua perkara ini, dapat kita lihat bahawa cita-cita sebenarnya adalah sebahagian daripada angan-angan dan angan-angan itu lebih umum dan luas daripada cita-cita. 


Panjangnya angan-angan merupakan tanda cintanya seseorang kepada dunia serta lalainya daripada mengingati akhirat. 

Apa bezanya angan-angan dengan cita-cita? Cita-cita ialah suatu yang kita impikan dan kita berusaha keras untuk mencapainya. Berbeza dengan angan-angan, yang mana ia merupakan impian yang tidak berpenhujung dan tidak ada usaha untuk melaksanakannya.

Lihat sahaja kisah Mat Jenin, berangan sepanjang masa dan ketika sehingga akhirnya mati tanpa ke mana. Maka, cukuplah kita kisah tersebut sebagai peringatan, diciptanya manusia bukan untuk berangan kerana penciptaan kita bermatlamat.

Matlamatnya ialah untuk beribadat kepada Allah SWT, tidak ada masa untuk sentiasa berangan, oleh itu Islam mengajar kita untuk bercita-cita. Di sebalik cita-cita itu terselit satu usaha yang mesti digarap, di sana juga adanya kepentingan bercita-cita. Manusia yang tanpa cita-cita tidak mampu untuk memikul tanggungjawab yang besar.



Angan-angan, Cita-cita dan Kematian

Orang yang berangan tidak akan pernah puas sehingga maut menjemputnya, akan tetapi manusia yang bercita-cita akan berpuas hati ketika maut mendatangi kerana dia telah berusaha. Memahami konsep Qadha' dan Qadar Allah SWT, ia bukan suatu yang mudah dan senang namun ia menjadi suatu ketenangan apabila kita mengenangkan kalimatullah yang berbunyi :

فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ
Maksudnya : "Apabila kamu telah berazam (melakukannya) maka bertawakkallah kepada Allah." Surah Aali Imran : 159

Akhir kalam, kenangkan usahamu dengan firman Allah yang berbunyi :

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا

 
Moga kita menjadi ummat yang bercita-cita menegakkan Islam dan bukan Mat Jenin! Wassalam.
wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters