Thursday, June 2, 2011

Mengenal Erti ...

Bismillahirrahmanirrahim


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Apa khabar ye sahabat-sahabat di luar sana, dah usang benar blog ni setelah cukup sebulan tidak diupdate, sungguh Allah mengetahui betapa rindunya untuk menulis, tapi sikap manusia ni banyak bentuknya. Sekejap malas, sekejap rajin, semua nak sekejap-sekejap, masuk neraka sekejap nak tak? [na'uzubillahi min zalik]. Masuk syurga sekejap? Haa... tahu pun tidak mahu... Huk3



Sebenarnya hari ini dikunjungi dengan beberapa perasaan, perasaan yang datang selepas berakhirnya exam. Perasaan gembira, sedih, girang, masam... semua bercampur aduk. Mungkin ini ujian pertama sebelum menziarahi Baitullah buat kali yang ketiga ini.

إن الذين ءامنوا والذين هادوا والنصارى والصابئين من ءامن بالله واليوم الآخر وعمل صالحا فلهم أجرهم عند ربهم ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون
[Surah Al-Baqarah : 62]

Sengaja ku bawakan ayat di atas kerana dua hari berturut-turut diperingatkan tentang ayat ini. Pertama oleh Syeikhuna Mu'az Hawwa dan kedua oleh seorang Ustaz yang terkandas di Jordan dek kerana muzoharah yang berlaku di Syria.

Terjemahan ayat : Sesungguhnya orang-orang mu'min, orang-orang yahudi, orang-orang nasrani dan orang-orang Sobiin, siapa sahaja di antara mereka yang benar-benar beriman kepada Allah dan hari Akhirat dan beramal soleh, mereka akan menerima pahala dari Tuhan mereka, tidak ada ketakutan terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.

Petikan daripada akhir ayat ini sungguh menyentuh hati, menyentuh hati seorang yang kurang amalnya, cukupkah untuk menerima redha-Nya? Hati mana yang tidak bersedih melihat amalan sendiri?

Syeikhuna Mu'az Hawwa menyatakan di dalam kuliahnya semalam [31 Mei 2011] berkenaan perasaan takut kepada Allah. Salah sebuah bab yang telah dikhususkan oleh Imam Nawawi dalam kitabnya Riyadhus Solihin, mengumpulkan hadith-hadith yang pasti menggetarkan jiwa yang kian lara dengan maksiat.

Antara petikan maknawi kata-kata Syeikh Mu'az Hawwa :



1 - Orang yang tidak mengenal keagungan Allah, tidak akan merasa takut kepada-Nya, maka berkuranglah ikhlas dan syukurnya.

2 - Lupa itu seperti tiada (Apabila lupa, tidak ingat bahawa adanya Allah yang memerhati, lupa adanya Allah malaikat yang mencatat amalan baik dan buruknya....)

3 - Sesungguhnya hal ehwal hati itu berkaitan dengan mengingati. (Andai kamu ingat, kamu akan ingat bahawa Allah itu tidak tuli, tidak buta dan tidak pekak. Kamu akan ingat bahawa amalan kamu akan diganjari dengan dosa dan pahala....)

4 - Kenalnya kamu kepada nama-nama Allah, sifat-sifat-Nya dan perbuatan-Nya itulah yang membangkitkan perasaan takut dan harap kepada-Nya. Maka kamu perlu mengenal-Nya terlebih dahulu barulah kamu dapat mengingati.

5 - Daripada bacaan Al-Quran, zikir-zikir, majlis bersama orang-orang Soleh, berfikir, solat (dll) lah yang akan mengingatkan dirimu kepada Allah.

6 - Sesungguhnya amalan (soleh) itu apabila makin bertambah maka bertambahlah hal ehwal (keimanan) hatimu dengan syarat amalan itu mengikut kehendak syara'.

7 - Allah SWT mengarahkan kita agar tidak berbangga dengan diri kita, dengan apa yang kita lakukan, dengan apa yang kita kumpulkan dan sebagainya.



8 - Jika beginilah keadaan manusia pada hari Qiamat, maka bagaimanakah pula keadaan mereka di dalam neraka? [merujuk kepada ayat 34 - 37 : Surah 'Abasa]

9 - Khusyu' itu datang dengan latihan, sebagai contoh : Seorang yang belajar jurutera selama 4 tahun, sesudah pembelajarannya dia perlu mengikuti kelas praktikal bagi apa yang telah dia pelajari. Bahkan mungkin kelas praktikal itu lebih berharga daripada 4 tahun pembelajarannya di universiti.

Dalam kelas praktikal tersebut sudah tentu dihadkan jam belajar (contoh 20 jam), dalam masa tersebut mereka yang rajin pasti laju dalam menamatkan kelasnya, mereka yang rajin akan mengambil 2 hingga 3 jam sehari untuk belajar. Adapun orang yang malas pasti akan terkebelakang.

Begitulah juga dalam melatih diri untuk khusyu', mereka yang hanya berlatih untuk khusyu' dalam beberapa minit sahaja sehari, bilakah mereka akan mencapai kekhusyukan? Oleh kerana itu kita dapat melihat beberapa awliya' menguzlahkan diri mereka, untuk apa? Supaya mereka dapat berlatih dan memperoleh kekhusyu'kan.


Ada manusia mengkhususkan waktu antara azan dan iqamah untuk berfikir tentang hari akhirat, ada yang mengkhususkan sebelum tidur, maka khususkan waktumu untuk berfikir kepada hari Akhirat. Khusyu' itu adalah kamu menekuninya (attarkiz), khusyu' datang dengan kamu menkhusyu'kan diri kamu (latihan). Setiap kali kamu menekuninya, ia akan tumbuh seperitmana tumbuh tulangmu (selepas sedikit demi sedikit membesar)

10 - Kekuatan hati itu lebih kuat daripada kekuatan jasmani.


Oklah tuan puan, adik kakak abang, nak minta diri dulu... mata dah mengantuk. Insya-Allah jikalau berkesempatan kita bertemu lagi di lain episod. Jazakumullahu khairan kathira kerana membaca, didoakan agar ia memberi manfaat kepada dirimu dan juga diriku.


Wassalam...

1 comments:

Sayap Pejuang said...

pngisian yg ckup baik.... mga Allah redha...=)

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters