Monday, April 25, 2011

Apa Pendirianmu?

Bismillahirrahmanirrahim



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Alhamdulillah, puji dan syukur kepada Allah Tuhan Sekalian Alam, Pencipta langit dan bumi, Pemilik setiap nyawa, Pengatur terbit dan terbenamnya si mentari. Dialah Tuhan Yang Tiada Lain kecuali Dia Yang Satu. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad, nabi pembawa risalah, penyebar kebenaran, penghapus kebatilan, juga kepada keluarganya, sahabat-sahabatnya serta sesiapa yang mengikuti jalan yang ditempuh oleh mereka.

Kita seringkali terleka dengan kehidupan dunia, sejam kita bertafakkur kepada Allah tetapi berjam-jam kita dilalaikan dengan dunia. Sentiasa tergesa-gesa, tergopoh-gapah dalam setiap perkara.

Namun Allah itu mengenal siapa hamba-Nya. kerana Dialah yang menciptakan mereka, Yang Membentuk mereka, memberi kepada mereka mata, mulut, hidung, tangan, kaki dan lain-lain. Maka sudah tentu Dia mengetahui akan kecatatan yang ada pada mereka.

Hari ini, satu soalan telah menyentak jiwaku, menyebabkan tergetar hati ini untuk menjawabnya, rasa kerdilnya diri dengan perjuangan orang-orang terdahulu. Gundah gulana lagi menimpa tatkala terfikir jika diseksa terlebih dahulu. Mampukah aku bertahan? Ya Allah.



Syeikh Syuaib Arna'uth bertanya : 'Jika kamu pada suatu hari diletakkan pedang pada tengkukmu, memaksa kamu untuk memilih antara agama kamu atau kamu akan mati. Apakah yang kamu akan katakan kepada mereka? Adakah kamu akan memilih untuk mengucapkan kalimah kufur sedangkan hati kamu tenang dalam Islam atau kamu akan memilih untuk berkata aku sekali-kali tidak akan meninggalkan agamaku?'

Sungguh senang untuk berkata aku sanggup mati demi Islam, tetapi bagaimana jika keadaan tersebut benar-benar berlaku di hadapan mata kita, pada diri kita sendiri? Adakah keputusan kita masih sama sebagaimana yang telah kita ungkapkan?

Iya, tidak salah untuk memilih mengucapkan kalimah kufur apabila kita terdesak dan hati tidak sekali-kali menyetujuinya, tetapi di sinilah keimanan kita teruji.

Mampukah kita menjadi sepertimana kisah Ashabul Ukhdud? Pasti kamu kenal bukan siapakah mereka? Kisah yang sentiasa diulang-ulangkan kepada kita sewaktu kita kecil. Ingat bukan? Tidak mengapa, kalau tidak ingat jom kita rujuk kembali kisah tersebut di dalam Al-Quran. Jom, adik-adik, kakak-kakak, abang-abang untuk buka Surah Al-Buruj.

(1)Demi langit yang mempunyai gugusan bintang, (2)dan hari yang dijanjikan, (3)dan yang menyaksikan dan yang disaksikan. (4)Binasalah dan terlaknatlah orang-orang yang membuat parit. (5)yang berapi (dinyalakan dengan) kayu bakar, (6)ketika mereka duduk di sekitarnya, (7)sedang mereka menyaksikan apa yang mereka perbuat terhadap orang-orang yang beriman. (8)Dan mereka tidak menyeksa orang-orang mukmin itu melainkan kerana orang-orang mukmin itu beriman kepada Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji.

[Boleh baca kisahnya di sini]



Dah baca? Takjub bukan? Ya Allah... Sungguh cekal hati mereka dalam mempertahankan agama ini walaupun sanggup diseksa sedmikian rupa, tidak ingin untuk mengucapkan kalimah kufur meskipun diberikan rukhsah kepada mereka. Kenapa? Kerana mereka mengejar hal yang lebih besar, mengejar apa yang tidak nampak mata manusia, mereka mengejar syurga Allah yang hakiki. Di sana mereka tidak lagi akan diseksa bahkan kepada mereka dianugerahkan kebahagiaan di sisi Allah.

Dalam ragu, ku menjawab kepada syeikh : 'Aku menginginkan syahid!'

Ya Allah, anugerahkanlah kepadaku syahid pada jalan-Mu, tukarkanlah keraguan diri ini kepada keyakinan.

اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك

0 comments:

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters