Sunday, November 29, 2009

Benci dan Sakit Hati

Benci dan sakit hati melihat blog-blog pelampau agama, salafi dengan salafinya, sufi dengan sufinya, wahabi dengan wahabinya, golongan pondok dan lain-lain.

Ana dulu adalah tergolong dalam kalangan mereka yang ekstrim salafi, tetapi kesedaran mula menepuk hati. Bukankah Islam itu senang dan menyenangkan. Kenapa harus kafir-mengkafir? Kenapa harus mencari aib orang lain? Kenapa harus memecah-belahkan ummat?

Semoga Allah memberi hidayah kepada kita semua, terfikir juga di dalam hati, adakah begini pandangan orang terhadapku semasa diri ini dalam kejahilan? Ana pohon agar perkara tersebut dijauhkan daripada diriku.

Entah kenapa, tiap kali membuka blog pelampau agama ni, terasa satu kesedihan dan satu kebencian terhadap mereka, walaubagaimanapun hati ini masih meronta agar mereka mendapat hidayah supaya tidak jumud.

Terlintas di fikiranku akan tulisan Ustaz Hasrizal di dalam blognya, adakah kita hendak membakar sesuatu buku hanya kerana ada perkara yang kita tidak setuju dengannya? Tidak, buku bukanlah untuk dibakar meskipun penuh dengan seribu satu dusta jikalau di dalam ada cahaya dan hikmah. Begitulah juga sepatutnya pandangan kita kepada manusia dan pendapat mereka. Jangan menghukum dengan hukuman mutlak kerana ianya hanya milik Allah semata.

Huhu...

Ya Allah, hati ini meronta meminta petunjuk dan hidayah dari-Mu...

1 comments:

Al Quds Travel said...

Al Quds Travel Welcome You :-

"AL QUDS TRAVEL FAIR 09"
Date : 10,11,12 December 2009
Time : 10.30 am - 10.00 pm
Venue : Ruang Legar KB Mall K.Bharu
Organizer : Al Quds Travel Sdn Bhd
Official Radio : THR Gegar FM
Tel No : 609-747 9999

Diskaun hebat untuk semua
pakej pelancongan!!!

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters