Thursday, June 4, 2009

RINTANGAN PERJUANGAN KEHIDUPAN PENDAKWAH

Ketahuillah wahai saudaraku para juru dakwah, sesungguhnya Allah Subhanahu Wata’ala pasti mengenakan cubaan kepadamu. Dia akan menguji hakikatmu. Benar-benar sebagaimana yang dinyatakannya di dalam Al Qur’an dengan firmanNya:

“Aiff lam mim, Adakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan saja untuk mengaku bahawa ‘Kami telah beriman dan sedangkan mereka tidak diuji lagi? Sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (Surah Al Ankabut 1-3)

Di dalam hadith dinyatakan:

“Orang yang paling berat dicuba ialah para Nabi kemudian yang orang paling baik selepasnya, kemudian orang yang paling baik selepas itu.”

Sesungguhnya Allah Subhanahu Wata‘ala, apabila mengasihi satu kaum, dicubanya mereka itu (dengan pelbagai cubaan), barangsiapa yang rela dengan cubaan itu maka mereka mendapat kerelaanNya (Allah Subhanahu Wata’ala) Barangsiapa yang benci (marah) maka baginya kemurkaan Allah Subhanahu Wata‘ala.

Pengakuan keimanan sebenarnya memerlukan kepada bukti. Jalan perjuangan (JIHAD) adalah jalan yang panjang penuh dengan derita dan sengsara.

Jalan Syurga dihampiri oleh kesusahan manakala jalan ke Neraka dihampiri oleh keghairahan syahwat.

Dalam meniti liku dan lurah-lurah perjalanan ini kalaulah seorang Da’ei tidak berada di bawah lindungan Allah Subhanahu Wata’ala, tidak berhubung terus dengan Nya, tidak bertawakkal kepadaNya, tidak berpegang kepada KitabNya dan tidak pula mengikuti Sunnah NabiNya maka sebenarnya ia sedang berada di ambang bencana dan musibah yang besar.

Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam telah meramalkan cabaran dan dugaan-dugaan yang dihadapi oleh para Mukmin, Da’ei dan Mujahidin di jalan Allah Subhanahu Wata’ala.
Beliau bersabda:

Orang Mukmin sentiasa diambang 5 dugaan yang susah:
1. Mukmin yang dengki padanya
2. Munafiq yang benci kepadanya
3. Kafir yang memeranginya
4. Syaitan yang menyesatkannya
5. Nafsu yang sering bertarung untuk mengalahkannya
(Hadith ini telah ditakhrijkan oleh Abu Bakar Ibnu Lal dan hadith Anas dalam tajuk: “Akhlak Yang Luhur.”)

Dalam hadith ini Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam, telah menghuraikan tentang fitnah dan kesusahan yang sewaktu-waktu boleh menimpa para Da’ei; supaya mereka dapat berhati-hati dan bersiap sedia. Mereka hendaklah menyiapkan bekalan yang cukup. Kiranya dengan demikian, mereka dapat mengatasi segala halangan dan rintangan dengan selamat.

Sungguhnya kebijaksanaan adalah laksana barang yang hilang dari seorang Mukmin. Maka di mana saja ia temui dialah yang berhak mengambilnya

Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam bersabda:

“Penyakit umat sebelum kamu telah menular kepada kamu; iaitu hasad dengki dan permusuhan. Permusuhan tersebut ialah pengikis atau pencukur, Saya tidak maksudkan ia mencukur rambut, tetapi (yang saya maksudkan) ialah ia mengikis agama.” (Hadith riwayat Al-Baihaqi)

Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam bersabda lagi:

“Bencana melepaskan dua ekor serigala lapar di dalam kandang kambing tidak lebih besar daripada bencana yang menimpa pegangan agama seorang Muslim dan sifat serakah terhadap harta (tamakkan harta) dan hasad dengki. Sesungguhnya sifat hasad memamah segala kebaikan persis seperti api menjilat kayu kering.” (Hadith riwayat Al-Tirmizi)

Allah Subhanahu Wata’ala berfirman:

“Katakanlah: ‘Aku berlindung kepada Tuhan Yang Menguasai Subuh, dan kejahatan makhluknya dan dari kejahatan malam apabila telah gelap gelita, dan dari kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada buhul-buhul, dan dan kejahatan orang yang dengki apabila ia dengki. ” (Surah Al-Falaq: Ayat 1-5)


*diedit daripada Rintangan Perjuangan Dalam kehidupan Pendakwah oleh Fathi yakan

Monday, June 1, 2009

Parents

Parents

1. Honouring Parents: The Words of Allah Almighty: "We have instructed man to honour his parents." (29:8)

1. Abu 'Amr ash-Shaybani said, "The owner of this house (and he pointed at the house of 'Abdullah ibn Mas'ud) said, "I asked the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, which action Allah loves best. He replied, 'Prayer at its proper time.' 'Then what?' I asked. He said, 'Then kindness to parents." I asked, 'Then what?' He replied, 'Then jihad in the Way of Allah.'" He added, "He told me about these things. If I had asked him to tell me more, he would have told me more."

2. 'Abdullah ibn 'Umar said, "The pleasure of the Lord lies in the pleasure of the parent. The anger of the Lord lies in the anger of the parent."

2. Dutifulness to One's Mother

3. Bahz ibn Hakim's grandfather said, "I asked, 'Messenger of Allah, to whom should I be dutiful?' 'Your mother,' he replied. I asked, 'Then whom?' 'Your mother,' he replied. I asked, 'Then whom?' 'Your mother,' he replied. I asked, 'Then whom?' 'Your mother,' he replied. I asked, 'Then to whom should I be dutiful?' 'Your father,' he replied, 'and then the next closest relative and then the next.'"

4. 'Ata' ibn Yasar said that a man came to Ibn 'Abbas and said, "I asked a woman to marry me and she refused to marry me. Another man asked her and she agreed to marry him. I became jealous and killed her. Is there any way for me to repent?" He asked, "Is your mother alive?" "No," he replied. He said, "repent to Allah Almighty and try to draw near Him as much as you can."

'Ata' said, "I went to Ibn 'Abbas and asked him, 'Why did you ask him whether his mother was alive?' He replied, 'I do not know of any action better for bringing a person near to Allah than dutifulness to his mother.'"

3. Dutifulness to One's Father

5. Abu Hurayra said, "The Prophet was asked, 'Messenger of Allah, to whom should I be dutiful?' 'Your mother,' he replied. He was asked, 'Then whom?' 'Your mother,' he replied. He was asked, 'Then whom?' 'Your mother,' he replied. He was asked, 'Then whom?' 'Your mother,' he replied. He was asked, 'Then whom?' He replied, 'Your father.'"

6. Abu Hurayra reported: "A man came to the Prophet of Allah, may Allah bless him and grant him peace, and asked, 'What do you command me to do?' He replied, 'Be dutiful towards your mother.' Then he asked him the same question again and he replied, 'Be dutiful towards your mother.' He repeated it yet again and the Prophet replied, 'Be dutiful towards your mother.' He repeated the question a fourth time and the reply was, 'Be dutiful towards your mother.' Then he put the question a fifth time and the Prophet said, 'Be dutiful towards your father.'"

4. Dutifulness to Parents, even if they are unjust

7. Ibn 'Abbas said, "If any Muslim obeys Allah regarding his parents, Allah will open two gates of the Garden for him. If there is only one parent, then one gate will be opened. If one of them is angry, then Allah will not be pleased with him until that parent is pleased with him." He was asked, "Even if they wrong him?" "Even if they wrong him" he replied.

5. Gentle words to Parents

8. Taysala ibn Mayyas said, "I was with the Najadites [Kharijites] when I committed wrong actions which I supposed were major wrong actions. I mentioned that to Ibn 'Umar. He inquired, 'What are they?" I replied, 'Such-and-such.' He stated, 'These are not major wrong actions. There are nine major wrong actions. They are: associating others with Allah, killing someone, desertion from the army when it is advancing, slandering a chaste woman, usury, consuming an orphan's property, heresy in the mosque, scoffing, and causing one's parents to weep through disobedience.' Ibn 'Umar then said to me, 'Do you wish to separate yourself from the Fire? Do you want to enter the Fire?' 'By Allah, yes!' I replied. He asked, 'Are your parents still alive?' I replied, 'My mother is.' He said, 'By Allah, if you speak gently to her and feed her, then you will enter the Garden as long as you avoid the major wrong actions.'"

9. Hisham ibn 'Urwa related this ayat from his father, "Take them under your wing, out of mercy, with due humility." (17:24)

6. Repaying Parents

10. Abu Hurayra reported that the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, said, "A child cannot repay his father unless he finds him as a slave and the buys him and sets him free."

11. Sa'id ibn Abi Burda said, "I heard my father sat that Ibn 'Umar saw a Yamani man going around the House while carrying his mother on his back, saying, 'I am your humble camel. If her mount is frightened, I am not frightened.' Then he asked, 'Ibn 'Umar? Do you think that I have repaid her?' He replied, 'No, not even for a single groan.'

"Ibn 'Umar did tawaf and came to the Maqam and prayed two rak'ats. He said, 'Ibn Abi Musa, every two rak'ats make up for everything that has happened between them.'"

12. Marwan used to make Abu Hurayra his agent and he used to be located in Dhu'l-Hulayfa. His mother was in one house and he was in another. When he wanted to go out, he would stop at her door and say, "Peace be upon you, mother, and the mercy of Allah and His blessing." She would reply, "And peace be upon you, my son, and the mercy of Allah and His blessing." Then he said, "May Allah have mercy on you as you raised me when I was a child." She answered, "May Allah have mercy on you as you were dutiful to me when I was old." Whenever he wanted to go inside, he would do something similar.

13. 'Abdullah ibn 'Amr said, "A man came to the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, and made a pledge to him that he would do hijra. He left his parents who were in tears. The Prophet said, 'Go back to them and make them laugh as you made them weep.'"

14. Abu Hazim reported that Abu Murra, the mawla of Umm Hani' bint Abi Talib had told him that he rode with Abu Hurayra to his land in al-'Aqiq. When he entered his land, he shouted out in his loudest voice, "Peace be upon you, mother, and the mercy of Allah and His blessing!" She replied, "And peace be upon you and the mercy of Allah and His blessing." He said, "May Allah have mercy on you as you raised me when I was a child." She replied, "My son, may Allah repay you well and be pleased with you as you were dutiful towards me when I was old."

7. Disobedience to Parents

15. Abu Bakra reported that the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, said, "Shall I tell you which is the worst of the major wrong actions?" "Yes, Messenger of Allah," they replied. He said, "Associating something else with Allah and disobeying parents." he had been reclining, but then he said up and said, "And false witness." Abu Bakr said, "He continued to repeat it until I said, 'Is he never going to stop?'"

16. Warrad, the scribe of al-Mughira ibn Shu'ba, said, "Mu'awiya wrote to al-Mughira, saying, 'Write down for me what you heard the Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, say.'" Warrad said, "He dictated to me and I wrote out, 'I heard him forbid asking too many questions, wasting money and chit-chat.'"

8. "Allah curses whoever curses his parents"

17. Abu't-Tufayl said, "'Ali was asked, 'Did the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, give you something special which he did not give to anyone else?' He replied, 'The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, did not give me anything special which he did not give to everyone else except for what I have in my sword scabbard.' He brought out a piece of paper. Written on that paper was: 'Allah curses anyone who sacrifices an animal to something other than Allah. Allah curses anyone who steals a milestone. Allah curses anyone who curses his parents. Allah curses anyone who gives shelter to an innovator.'"

9. Being Dutiful to Parents as long as that does not entail disobedience to Allah

18. Abu'd-Darda' said, "The Messenger of Allah, may Allah bless him and grant him peace, recommended nine things to me: 'Do not associate anything with Allah, even if you are cut to pieces or burned. Do not abandon a prescribed prayer deliberately. Anyone who abandons it will forfeit Allah's protection. Do not drink wine - it is the key to every evil. Obey your parents. If they command you to abandon your worldly possessions, then leave them for them. Do not contend with those in power, even if you think that you are in the right. Do not run away from the army when it is advances, even if you are killed while your companions run away. Spend on your wife out of your means. Do not raise a stick against your wife. Cause your family to fear Allah, the Almighty and Exalted.'"

19. 'Abdullah ibn 'Amr said, "A man came to the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, and said, 'I have come to make you a pledge that will do hijra although I have left my parents in tears." The Prophet said, 'Go back to them and make them laugh as you made them cry.'"

20. 'Abdullah ibn 'Amr said, "A man came to the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, wanting to do jihad. The Prophet asked, 'Are your parents alive?' 'Yes,' he replied. he said, 'Then exert yourself on their behalf.'"

10. The One who Fails his Parents will not enter the Garden

21. Abu Hurayra reported that the Prophet, may Allah bless him and grant him peace, said, "Disgrace! Disgrace! Disgrace!" They said, "Messenger of Allah, who?" He said, "The one who fails his parents or one of them when they are old will enter the Fire."

11. Allah prolongs the life of someone who is dutiful towards his parents

22. Mu'adh said, "Bliss belongs to someone who is dutiful towards his parents. Allah Almighty will prolong his life."


- dedicated from : Kitaab Adabul Mufrad by Al-Imaam Al-Bukhari

Wednesday, May 20, 2009

Exam Mood...

Doakan kejayaan ana dalam exam akhir fasal ini...

Barakallahu fiikum...

Buat kawan-kawan yang turut sama menghadapi exam, ana doakan semoga najah dan cemerlang dengan mendapat mumtaz dalam apa-apa madah yang di ambil. Allah ma'ana!

Kepada guru2 yang tidak jemu mengajar anak muridmu ini, didoakan agar sentiasa diberkati Allah serta dicurahkan rezeki yang melimpah ruah... Selamat Hari Guru (tak sempat ucap... asif jiddan)

Buat ayah dan ibuku, aku merinduimu dan tidak akanku jemu untuk berdoa kepadamu.
Buat abang dan kakakku, hehe... doakan ith ye...
Buat adik-adikku, selalu patuhi arahan ummi dan ayah... doakan abg ith juga ye...

hehe... semoga kita dihimpunkan di dalam syurga ALLAH kelak... amien... insya-Allah

Sunday, May 10, 2009

Selamat Hari Ibu buat Ibuku Yang Tersayang....

oleh : abdbaith47 kepada ummi Kamariah binti Mahmood


Ibu, Hari ini hari ibu menjelang lagi
terfikir diriku apakah aku telah berbuat ehsan kepadamu


Ibu, hari ini hari ibu menjelang lagi
terfikir diriku adakah aku anak yang selalu mendoakan dirimu


Ibu, hari ini hari ibu menjelang lagi
tefikir diriku adakah aku masih lagi berpeluang untuk menatap wajahmu


Ibu, hari ini hari ibu menjelang lagi
terfikir diriku adakah aku semakin mengurangkan bebanmu


Ibu, hari ini hari ibu menjelang lagi
terfikir diriku adakah aku telah melukakan hatimu

Ibu, hari ini hari ibu menjelang lagi
terfikir diriku adakah aku merasa perit sakit hatimu

Ibu, hari ini hari ibu menjelang lagi
terfikir diriku adakah aku menjadi tunjuk ajar yang baik kepada adik-adikku


Ibu, hari ini hari ibu menjelang lagi
kesedihan dan penyesalan turut mendatangi diri ini atas hal yang lalu


Ibu, hari ini hari ibu menjelang lagi
maafkanlah diri ini dan anak-anakmu yang lain


Ibu, hari ini hari ibu menjelang lagi
akan kami perjuangkan impianmu untuk melihat kami berjaya dan soleh

Ibu, hari ini hari ibu menjelang lagi
akan kami doakanmu dalam doa kami


Semoga Allah memberkati dan merahmatimu di dunia dan akhirat...
Kami merinduimu...


Salam daripada kami anak-anakmu di perantauan...




Friday, May 8, 2009

َุงู„ุฅَู„ู‡ُ (al-Ilah)


oleh Abu A'la Al-Maududi


Dibahas dari segi bahasa
Kata terdiri atas tiga huruf: Hamzah, Lam, Ha’. Kata ini diulas dalam kamus-kamus bahasa Arab sebagai berikut:

a. ََุงَู„ู‡ْุชُ ุฅู„ู‰ ُูู„ุงู†ٍ (alahtu ila fulan) = Aku cenderung kepada fulan.

b. َุงู„ِู‡َ ุงู„ّุฑََุฌُู„ُ ูŠَุงَْู„ู‡ُ (Alihar-rajulu - ya’lahu) = Orang itu mengharapkan seseorang yang mampu menolongnya, kerana ditimpa oleh suatu musibah.

c. َุงู„ِู‡َ ุงู„َّุฑَุฌُู„ُ ุฅَู„ู‰ ุงู„َّุฑَุฌُู„ِ (Alihar-rajulu lar-rajuli) = Orang ini mencari seseorang itu, kerana sangat rindu kepadanya.

d. َุงู„ِู‡َ ุงَู„ูَุตِูŠ ُ ู„ (Alihal fashilu) = Anak kuda (atau sebagainya) tidak mahu berpisah daripada emaknya.

e. َุงَู„ู‡َ، ุงَِู„ู‡ًَุฉ، ُุงُู„ูˆู‡ًَุฉ (Alaha, Ilahatan,Uluhatan) = Mengabdi— Pengabdian.

f. ุงِู„ู‡ٌ (Ilah), adalah pecahan dan kata َู„ุงู‡َ، ูŠَู„ِูŠู‡ُ، َู„ูŠْู‡ًุง (Laha — Yalihu — Laihan = Berlindung— Lindungan

Dan penjelasan di atas, dapatlah dimengerti bahwa kata Alaha, Ya’lahu, Ilahatan bererti menyerahkan atau mentitipkan diri supaya selamat dan terjamin. Untuk mendapatkan keselamatan atau jaminan itu, ada syaratnya.

Dan kata (al-Ilah) berarti (al-Ma’bud) = Pelindung, Penjamin dan sebagainya. Maka dapatlah ditarik beberapa kesimpulan:

(1) Adapun yang mendorong seseorang berta-alluh (berbakti, mengabdi dan sebagainya), adalah keinginan yang sangat mendesak. Tak seorang pun akan menjatuhkan martabatnya di depan orang lain tanpa mengharapkan sesuatu daripadanya, baik dari segi moral ataupun material.

(2) Adalah sifat manusia menghormati bahkan menjunjung tinggi pihak yang dapat diharapkan pertolongan dan jasa-jasa baiknya, atau yang dianggapnya sebagai lebih tinggi martabatnya, atau lebih gagah perkasa.

(3) Pada umumnya, setiap keinginan seseorang yang dipenuhi oleh seseorang lain dari sesamanya secara wajar, melalui prosidir yang berlaku di alam yang tampak di depan mata dan masuk akal serta tidak mustahil dilakukan oleh manusia, takkan mendorong orang untuk beribadah kepadanya sebagai sesembahan. Sebagai contoh:

Seorang yang sudah lama melalui temuduga pekerjaan ke sana ke sini untuk nafkah rumahtangga dan supaya tidak menjadi beban di atas bahu masyarakat sekitarnya, yang akhirnya dengan susah payah dan melalui banyak liku-liku, diterima oleh suatu syarikat. Betapapun besarnya terima kasih orang itu kepada si majikan, takkan terguris di benaknya untuk menjadikannya sebagai sesembahan. Ia takkan berbuat
demikian, sebab dia tahu cara untuk mendapatkan pekerjaan atau nafkah yang akan memenuhi keperluan rumahtangganya itu. Sekali-kali dia takkan menyembah sesuatu, kecuali yang akan disembahnya itu maha gagah perkasa dan kekuasaannya tak dapat dibayangkan batasnya apalagi dicapai dengan pancaindera. Kerana itulah, kata ุงَู„ู…ุนْุจُุฏ (al Ma’bud) sebagai prediket yang maknanya mencakup Pelindung, yang dirindukan dan mencakup erti segala sifat keagungan.

(4) Adalah sifat manusia — tanpa kecuali — bahwa dengan rasa rindu dan penuh harapan, ia menuju sesuatu yang menurut keyakinannya akan sanggup dan mampu memenuhi keinginannya. mampu membela dan menyelamatkannya di kala ditimpa suatu derita atau musibah dan dapat juga menenangkan hatinya bila gelisah.

Kini jelaslah sudah, bahwa kecenderungan untuk memberikaรฑ prediket َุงู„ุฅู„ู‡ (al-Ilah) kepada َุงู„ْู…َุนْุจُูˆุฏُ (al-Ma’bud), sesembahan atau yang disembah itu,
tak lain adalah kerana Dia:

(a) Dapat memenuhi keinginan sepenuhnya.

(b) Maha Pelindung.

(c) Maha Penenang.

(d) Mempunyai kekuasaan yang mutlak dan keagungan yang tiada tara serta tiada bandingannya.

(e) Maha Gagah Perkasa, yang oleh kerananya dapat menyelesaikan dan mengatasi segala sesuatu dan dapat juga memberikan perlindungan dan keselamatan dari segala bencana yang menimpa. Selain itu, dapat juga mententeramkan batin.

(f) Suatu Zat yang ghaib dari pancaindera dan suatu rahsia yang tak terjangkau oleh pandangan atau fikiran manusia, Zat yang dirindukan dan dituju oleh setiap insan.

Thursday, May 7, 2009

َุงู„ุฅَู„ู‡ُ ، ุงู„ุฑَّุจُّ ، َุงْู„ุนِุจَุงุฏَُุฉ ، َุงْู„ุฏِّูŠู†ُ

al-Ilah, ar-Rabb, al- ‘Ibadah, ad-Din

Keempat kata tersebut, adalah empat istilah pokok dalam al-Quran dan merupakan titik-tolak dan tujuan sekaligus. Maka titik-tolak atau dasar dan tujuan al-Quran yang utama itu ialah:

(1) Bahawasanya Allah s.w.t., adalah Ilah satu-satunya, yakni Tuhan yang Maha Esa.

(2) Bahawasanya Allah s.w.t., adalah satu-satunya Rabbul alamin, yakni, Pemilik dan Penguasa utama seluruh semesta dan segenap penghuninya. Dia tidak beranak dan tidak diberanakkan.

(3) Bahawasanya, tiada yang menjadi sekutu Allah, baik dalam Uluhiyah,mahupun Rububiyah (Dalam Ketuhanan mahupun KekuasaanNya) itu.

(4) Bahawasanya, tidak ada Ilah (Tuhan) mahupun Rabb (Penguasa) selain Dia (Allah s.w.t.).

Dengan demikian, maka sayugianyalah orang menerima Allah itu sebagai satu-satunya Tuhan dan Penguasanya sekaligus. Yakni menolak dan menentang ketuhanan mahupun kekuasaan pihak lain. Hendaknya ia selalu berpihak Allah sebagai Tuhan. Dan tunduk serta patuh padaNya sebagai Rabb, Pemilik dan Penguasa utamanya. Hendaknya ia menjunjung tiang agama Allah, iaitu normanorma alamiah dan insaniah yang merupakan ketentuan-ketentuan Allah yang sejak dahulu berlaku di alam ini, baik di bumi mahupun di udara atau langit. Di dalam Kitab Suci al-Quran Allah berfirman:

( ูˆَู…َุง َุฃุฑْุณَْู„ู†َุง ู…ِู† َู‚ุจْู„ِูƒَ ู…ِู† ุฑَّุณُูˆู„ٍ ุฅِู„َّุง ู†ُูˆุญِูŠ ุฅَِู„ูŠْู‡ِ َุฃู†َّู‡ُ َู„ุง ุฅَِู„ู‡َ ุฅِู„َّุง َุฃู†َุง َูุงุนْุจُุฏُูˆู†ِ ( 25



1. Dan tiada Kami (Allah) utus sebelummu seorang pun Rasul melainkan Kami wahyukan kepadanya bahwa tiada Tuhan selain Daku. Kerana itu sembahlah (taatilah) Aku. Q.2l :25.

ุงุชَّุฎَ ُ ุฐูˆْุง َุฃุญْุจَุงุฑَู‡ُู…ْ ูˆَุฑُู‡ْุจَุงู†َู‡ُู…ْ َุฃุฑْุจَุงุจًุง ู…ِّู† ุฏُูˆู†ِ ุงู„ّู„ู‡ِ ูˆَุงู„ْู…َุณِูŠุญَ ุงุจْู†َ ู…َุฑْูŠَู…َ ูˆَู…َุง ُุฃู…ِุฑُูˆْุง ุฅِู„ุงَّ
( ู„ِูŠَุนْุจُุฏُูˆْุง ุฅَِู„ู‡ًุง ูˆَุงุญِุฏًุง ู„ุงَّ ุฅَِู„ู‡َ ุฅِู„ุงَّ ู‡ُูˆَ ุณُุจْุญَุงู†َู‡ُ ุนَู…َّุง ูŠُุดْุฑِ ُ ูƒูˆ َ ู† ( 31

2. Dan tiada mereka diperintahkan, kecuali menyembah (mentaati) Tuhan yang Esa yang tiada Tuhan selain Dia. Maha Suci (Allah) dari apa yang mereka sekutukan dengan Dia. Q.9:31.

( ุฅِู†َّ ู‡َุฐِู‡ِ ُุฃู…َّุชُ ُ ูƒู…ْ ุฃُู…ًَّุฉ ูˆَุงุญِุฏًَุฉ ูˆََุฃู†َุง ุฑَุจُّ ُ ูƒู…ْ َูุงุนْุจُุฏُูˆู†ِ ( 92

3. Sungguh agama kamu ini satu agama saja. Dan Aku adalah Penguasamu, kerananya sembahlah (taatilah) Daku. Q.21 :92.

ُู‚ ْ ู„ َุฃ َ ุบูŠْุฑَ ุงู„ّู„ู‡ِ َุฃุจْุบِูŠ ุฑَุจุง ูˆَู‡ُูˆَ ุฑَุจُّ ُ ูƒู„ِّ ุดَูŠْุกٍ ูˆَ َ ู„ุง ุชَูƒْุณِุจُ ُ ูƒู„ُّ ู†َูْุณٍ ุฅِู„ุงَّ ุนََู„ูŠْู‡َุง ูˆَ َ ู„ุง ุชَุฒِุฑُ
( ูˆَุงุฒِุฑٌَุฉ ูˆِุฒْุฑَ ُุฃุฎْุฑَู‰ ُุซู…َّ ุฅَِู„ู‰ ุฑَุจِّ ُ ูƒู… ู…َّุฑْุฌِุนُ ُ ูƒู…ْ َููŠُู†َุจُِّุฆ ُ ูƒู… ุจِู…َุง ُ ูƒู†ุชُู…ْ ูِูŠู‡ِ ุชَุฎْุชَู„ُِููˆ َ ู† ( 164

4. Katakanlah (hai Muhammad): Akankah kucari yang selain Allah sebagai Rabb (Penguasa) sedangkan Dia adalah Rabb (Penguasa) segala sesuatu? Q.6:164.

ُู‚ ْ ู„ ุฅِู†َّู…َุง َุฃู†َุง ุจَุดَุฑٌ ู…ِّุซُْู„ ُ ูƒู…ْ ูŠُูˆุญَู‰ ุฅَِู„ูŠَّ َุฃู†َّู…َุง ุฅَِู„ู‡ُูƒُู…ْ ุฅَِู„ู‡ٌ ูˆَุงุญِุฏٌ َูู…َู† ูƒَุง َ ู† ูŠَุฑْุฌُูˆ ู„َِู‚ุงุก ุฑَุจِّู‡ِ
( َูْู„ูŠَุนْู…َ ْ ู„ ุนَู…ًَู„ุง ุตَุงู„ِุญًุง ูˆََู„ุง ูŠُุดْุฑِูƒْ ุจِุนِุจَุงุฏَุฉِ ุฑَุจِّู‡ِ َุฃุญَุฏًุง ( 110

5. Maka barangsiapa mengharapkan pertemuan dengan Rabbnya (Penguasanya) hendaklah mengerjakan amal kebaikan dan jangan persekutukan Dia dengan siapapun dalam beribadat (ketaatannya). Q.18:110.

ูˆََู„َู‚ุฏْ ุจَุนَْุซู†َุง ูِูŠ ُ ูƒู„ِّ ุฃُู…َّุฉٍ ุฑَّุณُูˆ ً ู„ุง َุฃู†ِ ุงุนْุจُุฏُูˆْุง ุงู„ّู„ู‡َ ูˆَุงุฌْุชَู†ِุจُูˆْุง ุงู„ุทَّุง ُ ุบูˆุชَ َูู…ِู†ْู‡ُู… ู…َّู†ْ ู‡َุฏَู‰ ุงู„ู„ّู‡ُ
ูˆَู…ِู†ْู‡ُู… ู…َّู†ْ ุญَู‚َّุชْ ุนََู„ูŠْู‡ِ ุงู„ุถَّู„ุงَู„ุฉُ َูุณِูŠุฑُูˆْุง ูِูŠ ุงู„ุฃَุฑْุถِ َูุงู† ُ ุธุฑُูˆْุง َ ูƒูŠْูَ ูƒَุง َ ู† ุนَุงู‚ِุจَุฉُ
( ุงู„ْู…ُ َ ูƒุฐِّุจِูŠู†َ ( 36

6. Dan sesungguhnya Kami (Allah) telah utus pada tiap-tiap umat manusia seorang Rasul (dengan perintahan): Hendaklah kamu (wahai umat/bangsaku) sembah (Taatilah) Allah dan jangan taat kepada taghut (penyeleweng/tirani).Q.16 :36.

َุฃَูุบَูŠْุฑَ ุฏِูŠู†ِ ุงู„ّู„ู‡ِ ูŠَุจْุบُูˆ َ ู† ูˆََู„ู‡ُ َุฃุณَْู„ู…َ ู…َู† ูِูŠ ุงู„ุณَّู…َุงูˆَุงุชِ ูˆَุงู„ุฃَุฑْุถِ َ ุทูˆْุนًุง ูˆَ َ ูƒุฑْู‡ًุง ูˆَุฅَِู„ูŠْู‡ِ
ูŠُุฑْุฌَุนُูˆ َ ู†

7. Apakah mereka menghendaki sesuatu yang lain dari agama Allah (ketentuan/hukum alam), sedangkan semua yang ada di langit dan di bumi, tunduk dan menyerah serta mahu tidak mahu kembali kepadanya (agama Allah/aturan atau ketentuan alam ini). Q.3:83.

ُู‚ ْ ู„ ุฅِู†ِّูŠ ุฃُู…ِุฑْุชُ َุฃ ْ ู† َุฃุนْุจُุฏَ ุงู„ู„َّู‡َ ู…ُุฎْู„ِุตًุง ู„َّู‡ُ ุงู„ุฏِّูŠู†َ

8. Katakanlah (hai Muhammad), bahwasanya aku diperintahkan menyembah (taat) kepada Allah sesuai ketentuanNya. Q.39:1 1.

ู†َِّ ุงู„ّู„ู‡َ ุฑَุจِّูŠ ูˆَุฑَุจُّูƒُู…ْ َูุงุนْุจُุฏُูˆู‡ُ ู‡َ َ ุฐุง ุตِุฑَุง ٌ ุท ู…ُّุณْุชَู‚ِูŠู…ٌ

9. Bahwasanya Allah adalah Rabb (Penguasa) kita semua, maka taatlah kamu padaNya. Inilah cara sebenarnya. Q.3:51. Ayat-ayat tersebut di atas serta maksudnya masing-masing, sebagai contoh yang ala-kadar. Apabila anda dengan saksama membaca al-Quran itu akan terbayanglah oleh anda, bahwa seluruh isi al-Quran itu merupakan bimbingan dan petunjuk pada keempat istilah itu melulu. Iaitu:



(1) Bahwa Allah, adalah Rabbul-alamin (Pemilik dan Penguasa atas segala sesuatu) dan Ilah (Tuhan/Pelindung).

(2) Bahwasanya, tiada Tuhan, atau Ilah dan Rabbul-alamin, selain Allah s.w.t.

(3) Bahwasanya, segala kegiatan dan ketaatan sayugianya diperuntukkan Allah (yakni disesuaikan dengan ketentuanNya).

(4) Dan hanyalah Allah semata yang membuat Din (agama/ tatacara hidup). Jelaslah sudah, bahwa barangsiapa ingin memperdalam pengetahuan dan fahamnya tentang isi al-Quran itu, hendaknya lebih dahulu faham benar erti dan maksud keempat istilah tersebut. Dan barangsiapa belum faham akan difinisi alllah, ar-Rabb, al-lbadah dan ad-din itu, maka dia akan menganggap al-Quran itu sebagai buku cerita dari manusia zaman dahulu. Kerananya, sulit baginya untuk melaksanakan Dinul-Lah (agama Allah) itu. Mustahil baginya menjunjung tinggi Kalimatullah. Ini semua, disebabkan kekaburan fahamnya, kerapuhan aqidah dan imannya, kendatipun dia percaya terhadap Allah dan Rasul-rasulNya, percaya terhadap para Malaikat dan kitab-kitab suciNya, percaya terhadap hari kiamat dan terhadap Qadha dan QadarNya. Selain itu, dia pun tidak meninggalkan solat lima waktu setiap hari dan rukun-rukun Islam yang lain, serta tidak lupa bahkan selalu berzikir, bertasbih, bertahmid dan bertakbir. Akan tetapi, kerana kabur pandangannya tentang tauhid, maka tanpa sadar dia memperbanyak
tuhan, memperbanyak ilah dan rabb dalam kelakuannya sehari-hari. Ia terumbang-ambing oleh situasi dan terkendalikan oleh hawa nafsu dan emosi, serakah, dengki dan lain-lain sikap yang tak terpuji. Tanpa sadar, bahwa dia telah melanggar batas-batas tauhid dan terjerumus ke dalam jurang kemusyrikan. Dan alangkah marah meradangnya, sekiranya anda tegur, bahwa dia telah keluar dari Islam, yakni murtad. Keluar dari Dinullah, atau dari Kalimatullah karena telah mempersekutukan Allah, memperbanyak tuhan sebagai sekutu-sekutu Allah dalam Uluhiyah dan RububiyahNya itu. Semua itu
disebabkan kekaburannya memahami erti atau maksud dari kata Ilah dan Rabb itu sebagaimana mestinya.

Orang-orang Arab sebelum Islam dan sewaktu Islam mulai datang, semuanya mengerti kedua istilah itu, iaitu al-Ilah dan ar-Rabb. Kedua patah kata atau kedua istilah tersebut, mereka pergunakan dalam percakapan sehari-hari dan pandai juga mempergunakannya. Kiranya untuk siapa diberikan. Apabila di katakan kepada mereka, bahwa bukan Ilah dan bukan Rabb, bukan tuhan dan bukan penguasa selain Allah, serta tiada barang satu pun atau seorang orang pun bersekutu dengan Dia, baik dalam Uluhiyah (Ketuhanan) mahupun dalam Rububiyah (kekuasaan atau wewenang)Nya, maka fahamlah mereka bahwa kedua istilah tersebut adalah sebagai dua gelar atau kedudukan yang dikhususkan untuk Allah s.w.t. Tidak boleh digelarkan ke pada siapapun. Dengan demikian, bukanlah Tuhan dan bukan jugalah Penguasa dan pemilik utama yang harus ditaati ketentuan-ketentuan dan perintahnya, selain Allah Rabul-alamin itu. Maka yang beriman dan yang kufur atau menentang pernyataan ini, berdasarkan kefahaman dan pengertian sebagimana mestinya. Begitupun terhadap kedua patah kata, iaitu il-Ibadah dan ad-Din yang tidak asing bagi orang Arab zaman dahulu itu. Mereka tahu apa arti ‘abdun itu dan apa yang harus dilakukan olehnya. Apa arti ‘ibadah dan apa latar-belakangnya serta gerangan apa yang tersimbol dalam kedua patah kata atau istilah tadi. Kerananya, mereka tidak akan salah faham kalau diperintah untuk beribadah kepada Allah dan mengenepikan si taghut. Dalam pada itu, mereka harus meninggalkan cara hidup mereka dan menunggu cara hidup baru yang akan diserukan kemudian.
Kemudian zaman berganti, dan generasi-generasi pun berganti sekali, dengan demikian kefahaman tentang keempat istilah dalam al-Quran itu,berubah. Erti atau maksud yang sedemikian luas dan gambelang menurut bahasa Arab yang sesungguhnya, berubah menjadi sempit dan kabur. Erti yang terkenal oleh bangsa Arab pada masa wahyu Ilahi itu bergema, lambat-laun berubah, terisulir dan terbatas dengan berbagai-bagai dalih dan tafsir yang kabur. Ini disebahkan dua faktor:



(1) Ketidak-murninya bahasa Arab dan keringnya sumber kreasi di kalangan muslimin sendiri sejak beberapa abad.

(2) Generasi-generasi yang menerima waris Islam, tidak diwarisi pengertian tentang keempat istilah itu, sebagaimana dimengerti oleh nenek-moyang mereka, kaum jahiliah yang begitu luas pengertian mereka tentang bahasa Arab itu.

Kerana dua faktor itulah, maka ahli bahasa Arab dan ahli Agama Islam menafsirkan kebanyakan kata-kata dalam al-Quran menurut kefahaman kaum mutaakhir, tidak menurut kefahaman kaum jahiliah yang luas dan murni itu. Sebagai contoh:

- Kata al-llah, disenyawakan dengan kata patung-patung berhala dan sebagainya.
- Kata ar-Rahb. disenyawakan dengan kata pemelihara, pendidik dan sebagainya.
- Kata ad- Din, disenyawakan dengan kata religion.
- Taghut, disenyawakan dengan syaitan atau berhala.

Penafsiran dan pengertian tersebut, menyulitkan orang mencapai tujuan dan maksud al-Quran yang sebenarnya. Apabila al-Quran melarang mempertuhankan selain Allah, maka yang ditinggalkan hanyalah patung-patung berhala. Dengan demikian yakinlah mereka telah mentaati larangan al-Quran itu. Padahal mereka masih mempertuhan lain-lainnya - kecuali patung-patung berhala dalam ertikata taghut yang luas itu.
Apabila diperingatkan al-Quran, bahwa Allah adalah ar-Rabb, disambut dengan pernyataan bahwa tidak pernah terlintas di benak kami untuk menganggap siapapun sebagai pemelihara dan penjamin keinginan kami selain Allah s.w.t, Dengan demikian menurut kefahaman mereka telah memenuhi tuntutan tauhid itu. Akan tetapi kenyataannya, banyak di antara mereka tunduk pada Rububiyah (Ketuhanan) yang lain bila ditinjau dari sudut yang lain daripada arti Pengasuh, Pemelihara dan Penjamin.
Apabila diseru al-Quran, “Sembahlah Allah dan tinggalkanlah taghut itu”, maka sambutan mereka ialah, kami tidak menyembah berhala, dan mengutuk si syaitan. Yang kami sembah hanyalah Allah dengan khusyu’. Dengan demikian mereka yakin telah melaksanakan seruan al-Quran tadi. Padahal mereka menggantungkan diri dan nasib pada banyak taghut yang tidak berbentuk batu atau kayu pahatan (berhala). Begitu juga faham kebanyakan orang tentang ad-Din. Mereka mengaku sebagai muslim, menunaikan lima rukun Islam dan percaya terhadap keenam rukun Iman. Akan tetapi, apabila diteliti akan nyatalah bahawa kebanyakan mereka tidak mengikhlaskan diri untuk Allah dalam melaksanakan tuntutan Islam sebagai Dinullah yang luas ertinya itu.

Monday, May 4, 2009

Tanggungjawab Pemuda Islam Hari ini.

oleh
ABUL A’LA AL-MAUDUDI


REBUTLAH PELUANG DENGAN MENYEBARKAN ISLAM !



Saudara-saudara yang mulia!!!

Di saat yang bertuah ini, sukacita saya membayangkan kesyukuran dan perasaan
puashati saya dengan peluang ini, di mana diberi kesempatan untuk saya menyampaikan ucapan yang serba kekurangan di hadapan kumpulan yang baik yang terdiri dari pemuda-pemuda yang beriman serta ikhlas yang datang dari pelusuk alam untuk mengunjungi negara yang aman makmur ini. Mereka datang kerana menyebutkan Nama Allah di hari-hari yang tertentu (musim haji) dan kerana menyampaikan perkara yang memberi manfaat pada mereka. Atau dengan kata lain kerana menghadiri perhimpunan agong sebagai persidangan tahunan Islam.

Tujuan ucapan saya ini ialah untuk memperkatakan kepada pemuda mukmin secara menyeluruh tentang perjalanan dakwah Islamiah sebagaimana yang di kehendaki oleh
keadaan dunia Islam sekarang.

Saya akan mengambil kesempatan yang berharga ini untuk menyatakan sesuatu yang
tersembunyi di lubuk saya dan terpendam di sanubari saya. Agar saudara-saudara
semua dapat mengetahui dengan nyata dan terang satu persatu tentang perkara-perkara
yang memberi manfaat kepada Islam dan umatnya. Mereka yang hadir ini hendaklah
memberitahu kepada yang tidak hadir, kerana kemungkinan di masa akan datang sukar
bagi saya untuk mendapat peluang yang baik seperti pada hari ini dan ditempat yang
mulia ini.

Saya berdoa agar Allah berikan taufik kepada saya dan kepada saudara-saudara untuk
mendapat keredhaanNya dan ia menjadikan segala amalan kita ikhlas kepadaNya.


KEADAAN DUNIA ISLAM DAN KEPENTINGANNYA

Saudara-saudara yang mulia !!

Perkara yang pertama yang harus anda semua ketahui ialah Dunia Islam terbahagi kepada dua jenis:

Jenis pertama :
Negara di mana orang-orang Islam merupakan kumpulan minoriti dan tampuk pemerintahannya berada di tangan orang lain (bukan Islam).

Jenis kedua :
Negara yang majoriti (sebahagian besar) penduduknya terdiri dari orang-orang Islam
dan mereka sendiri menerajui pemerintahan.

Tidak perlu dibincangkan lagi bahawa kelompok yang kedua ini lebih penting dari
kelompok yang pertama mengikut ukuran biasa. Kerana nasib umat Islam di dunia ini
benar-benar bergantung di atas maju atau mundurnya kelompok kedua ini, berdasarkan
sistem yang dipilih untuk diamalkan dalam kehidupan bermasyarakat.



Ini bukan bererti saya menafikan kepentingan kelompok yang pertama, malahan saya
memberi perhatian khusus untuknya, kerana dengan wujudnya orang-orang yang beriman dengan satu akidah, satu fikrah dan satu sistem hidup yang berada di segenap penjuru alam ini, yang bilangan mereka ratusan ribu, malah lebih banyak, itulah sebenarnya sebesar-besar wasilah dan sekuat-kuat pendorong untuk membakar semangat orang-orang yang beriman dengan akidah, fikrah dan sistem tadi supaya hidup secara praktikal dan meninggikan panjinya.

Tetapi apabila akidah, pemikiran dan dakwah tadi telah kalah dalam kandang sendiri
atau kedudukan terhina maka sudah terang orang-orang mukmin yang bertaburan disana sini di segenap pelusuk alam tidak akan di tanggung oleh bumi dan diteduhi oleh langit hingga sesuatu masa yang tidak dapat ditentukan, dan ianya bukan pendek pula.


MASA DEPAN NEGARA ISLAM IALAH MASA DEPAN UMATNYA

Oleh kerana itu tidaklah salah kalau saya katakan:

Bahawa masa depan yang akan dihadapi oleh umat Islam di dunia ini adalah terletak di
atas bahu negara-negara Islam itu sendiri. Kawasan negerinya luas, dari Indonesia dan
Malaysia di sebelah timur hinggalah ke Morokko dan Nigeria di sebelah barat. Ini
adalah berdasarkan fikiran yang logik dan sebab-sebab yang boleh dilihat.

Ada pun jika di sana jika berlaku perkara yang menyalahi adat, yang luar dari batasan
kekuasaan kita maka itu bukanlah perkara yang mustahil, kerana Allah berkuasa memancarkan air dari batu yang keras, berkuasa menukar padang pasir yang kering tandus menjadi kebun-kebun yang indah, segar bugar, suka mata memandang. Maha Suci Allah Tuhan memiliki segala sesuatu dan Dia Maha berkuasa atas segalanya2. Mengikut apa yang kita bayangkan tadi bila membicarakan tentang masa depan umat Islam, kita katakan: bahawa masa depan mereka bergantung dengan masa depan negara ummat Islam sendiri, samada baik atau buruknya. Sekarang kita ingin kemukakan:

- apakah keadaan yang sedang berlaku di negara-negara ummat Islam hari ini ?
- apakah sebab dan faktornya ?
- dan apakah cara dan metod yang mesti diikuti oleh orang-orang yang berkerja keras untuk membela nasib umat Islam ?


PENJAJAHAN TANAH AIR BERUBAH KEARAH PENJAJAHAN FIKIRAN

Di antara perkara yang diketahui oleh kita semua wahai saudara-saudaraku bahawa pada akhir-akhir ini negara Ummat Islam telah jatuh ke dalam genggaman penjajah setelah ianya ditimpa oleh kemerosotan fikiran, kebekuan akal, keruntuhan moral dan kekacauan politik.

Pada abad ke 18, penjajah telah memacakkan tongkat penjajahan mereka di negara-negara
Islam dan dapat mencapai maksudnya pada awal abad ini. Penjajah telah dapat menguasai kebanyakan negara-negara Islam kecuali sedikit. Negara yang tidak dijajah
secara langsung ini pula sentiasa menerima kekalahan demi kekalahan menyebabkan
ianya tidak berbeza dari segi kehinaan dibanding dengan suasana yang menimpa
negara-negara Islam yang dijajah penuh.. Mereka merasa serba kekurangan dan lebih
gerun kepada penjajah dari negara-negara yang kemerdekaannya dirampas sepenuhnya. Seburuk-buruk kesan yang kita terima dari serangan penjajahan barat ini ialah jatuhnya kita ke dalam lembah kehinaan yang amat ketara dari sudut kelemahan fikiran, keruntuhan moral dan peniruan kebudayaan barat.
wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters