Wanita sebelum kedatangan Islam adalah tidak mendapat hak-hak mereka, tiada tempat di dalam masyarakat serta undang-undang yang sepatutnya diperolehi.
Di dalam masyarakat Yunani, wanita dianggap antara makhluk-makhluk yang rendah martabatnya yang tiada padanya manfaat kecuali dalam melahirkan keturunan dan menguruskan rumah. Dia diharamkan daripada haknya, dicaci, dicuri akan kebebasannya, dijual dan dibeli dipasar-pasar, serta dinafikan pewarisan harta kepadanya.
Wanita yang melahirkan anak yang hodoh akan dihukum ke atasnya dan dibunuh, perempuan yang mampu melahirkan anak akan diambil daripada suaminya dan dilelong, untuk melahirkan anak bangsa lelaki melalui lelaki lain.
Masyarakat Rom, tiadalah juga wanita padanya lebih baik daripada masyarakat Yunani, wanita tiada hak untuk memiliki, juga mereka adalah golongan yang dimalukan pada masyarakat tersebut. Mereka dianggap sebagai hak milik lelaki, barang daripada barang-barang murahan yang boleh diperlakukan sewenang-wenangnya oleh lelaki mengikut kehendak mereka. Kaum lelaki memandang mereka sebagai peransang kepada syahwat, menganggap mereka sebagai kotor dan syaitan, tiada kekuasaan bagi mereka, keperempuanan mereka dicela dan dicaci, sehingga suatu tahap cacian yang mana mereka dilarang daripada berkata-kata walaupun keluarga mana yang mereka masuk, kecelakaan ke atas mereka jika berkata-kata kerana kata-kata mereka adalah alat menggoda.
Adapun masyarakat Hindu, mereka menganggap wanita sebagai lebih buruk daripada api, lebih buruk daripada mati, racun dan patukan ular. Diwajibkan ke atas diri mereka untuk membakar diri sendiri sehingga mati pada hari kematian suami mereka sebagao korban kepada Tuhan supaya mereka diredai.
Di sisi masyarakat Yahudi pula, wanita yang didatangi bulan merupakan najis yang tiada sedikitpun nilai padanya, mereka akan dipulaukan daripada masyarakat, dihina dan tiada seorang pun akan makan semeja bersama dengan mereka sepanjang tempoh tersebut. (Sebagai mana yang diceritakan di dalam taurat [1])
Taraf wanita di sisi mereka adalah pada taraf khadim [hamba], bapa mereka berhak untuk menjual mereka dan wanita tersebut adalah tidak berupaya untuk melakukan apa-apa, wanita diharamkan daripada mewarisi harta - kecuali jika ada pada si bapa itu zuriat -, lebih pahit daripada mati serta dilaknat atas sebab menyelewengkan Adam di syurga ketika mana makan buah di dalam syurga itu.
Manakala masyarakat Nasrani pula, wanita akan dicaci, diharamkan daripada hak-hak mereka, diletakkan sebagai makhluk berkhidmat kepada lelaki, dipertanggungjawabkan di atas segala keburukan dan kemungkaran atas pergaulan mereka dengan lelaki, begitu juga mereka dianggap tidak memiliki ruh yang menyelamatkan mereka, selain Ibu kepada Al-Masih.
Pada zaman Jahiliyyah, sesungguhnya begitu banyak kezaliman ke atas wanita, mereka akan diperlakukan dengan tidak adil terhadap hak mereka, tiada menerima harta warisan, tiada had tertentu atas Talaq [Cerai], tiada juga had yang ditetapkan dalam berpoligami, bahkan mereka akan dipandang buruk jika melahirkan anak perempuan sehingga sampai suatu tahap anak perempuan itu dikebumikan hidup-hidup dibimbangi anak perempuan itu akan membawa kepada kefakiran dan kemiskinan, firman Allah SWT di dalam Surah An-Nahl, ayat 58 - 59 :
وإذا بُشّر أحدهم بالأنثى ظلّ وجهه مسودّا وهو كظيم يتوارى من القوم من سوء ما بشر به أيُمسِكُه على هُونٍ أم يدُسُّه في التراب ألا ساء مايحكمون
Maksudnya : (58) Dan apabila seseorang dari mereka diberi khabar dengan (kelabiran) anak perempuan, hitamlah (merah padamlah) mukanya, dan dia sangat marah. (59) ia menyembunyikan dirinya dari orang ramai, disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya. Apakah dia kan memeliharanya dengan menanggung kehinaan atau adakah dia akan menguburkannya ke dalam tanah (hidup-hidup)? Ketahuilah, alangkah buruknya ketetapan mereka itu.
Firman Allah, Surah At-Takwir, ayat 8-9 :
واذا الموءودة سئلت بأى ذنب قتلت
Maksudnya : (8) Apabila bayi-bayi perempuan yang dikubur hidup-hidup ditanya, (9) Atas dosa apa dia dibunuh?
Firman Allah SWT juga, Surah Al-An'am, ayat 140 :
قد خسر الذين قتلوا أولادهم سفها بغير علم وحرموا ما رزقهم الله افتراء على الله قد ضلوا وما كانوا مهتدين
Maksudnya : (140) Sesungguhnya rugilah orang yang membunuh anak-anak mereka kerana kebodohan lagi tidak mengetahui, dan mereka mengharamkan apa yang telah Allah rezekikan kepada mereka dengan semata-mata mengadakan-adakan terhadap Allah. Sesungguhnya mereka telah sesat dan tidaklah mendapat petunjuk.
Orang arab membunuh anak-anak perempuan mereka atas dasar fanatik, telah diriwayatkan bahawa seorang lelaki daripada sahabat Nabi Shallallahu 'Alaihi wasallam berterusan dalam kesedihan di sisi Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, maka berkatalah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam : Kenapa kamu bersedih?
Dia berkata : Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku telah melakukan dosa ketika jahiliyyah, aku bimbangi Allah tidak akan mengampuniku meskipun selepas Islam!
Rasulullah bersabda : Ceritakanlah kepadaku akan dosamu itu.
Dia berkata : Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku adalah daripada mereka yang telah membunuh anak-anak perempuan mereka, telah dilahirkan kepada ku seorang anak perempuan, dia mendapat perlindungan daripada isteriku supaya meninggalkannya [tidak mengapa-apakannya], maka aku biarkan sehinggalah dia membesar dan berpengetahuan, dia menjadi antara wanita yang cantik, maka dia dipinangi, ketika itu aku didatangi perasaan fanatik, hatiku tidak ingin untuk mengahwinkannya juga tidak ingin untuk membiarkannya di rumah tanpa suami,
maka aku pun berkata kepada isteriku : Aku ingin pergi ke kabilah sekian sekian untuk menziarahi kaum kerabatku maka bawalah dia bersamaku, aku terangkan akannya, dia dihiasi dengan pakaian dan perhiasan, dan aku mengambil janji untuk tidak mengkhianatinya.
Lalu aku pun pergilah bersama anak perempuanku ke perigi dan melihat ke perigi itu, aku bertegas dengan keputusanku dan menyebabkan anakku menangis serta berkata : Wahai ayahku! Apa yang hendak kamu lakukan kepadaku!
Aku kembali kasihan kepadanya, kemudian aku melihat ke perigi itu lalu didatangi perasaan fanatik dan meneguhkan pendirianku sehingga anakku berkata : Wahai ayahku! Janganlah engkau abaikan amanah ibuku.
Maka akupun melihat ke perigi dan kepadanya, aku mengasihaninya sehinggalah aku dikalahkan oleh syaitan. Aku memegangnya lalu mencampakkannya ke dalan perigi itu sedang dia dalam keadaan terbalik.
Dia memanggilku di dalam perigi tersebut : Wahai ayahku kamu telah membunuh aku. Demikianlah beberapa ketika sehingga suaranya sudah tidak didengari lalu aku pulang.
Menangislah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam serta para sahabat lalu berkata : Jikalau diarahkan kepadaku untuk menjatuhkan hukuman atas perbuatan jahiliyyah mereka tentu aku akan menghukummu. [2]
Apabila datangnya Islam, terserlah suara kebenaran melalui lisan Nabi Muhammad bin Abdullah shallallahu 'alaihi wasallam, Islam mengurniakan kepada wanita keseluruhan hak mereka, mengangkat darjat mereka, melindungi mereka daripada ejekan, menjaga kemuliaan mereka, menjelaskan bahawa tiada suatu kelebihan berbanding orang arab dan orang bukan arab, tiada suatu kelebihan berbanding orang lelaki dan perempuan kecuali dengan taqwa. Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Hujurat, ayat 13 :
يا أيها الناس إنّا خلقناكم من ذكر وأنثى وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا
إن أكرمكم عند الله أتقاكم
إن أكرمكم عند الله أتقاكم
Maksudnya : (13) Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu.
Firman Allah SWT dalam Surah An-Nisa', ayat 1 :
يا أيها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة، وخلق منها زوجها، وبث منهما رجالا كثيرا ونساء، واتقوا الله الذي تساءلون به والأرحام، إن الله كان عليكم رقيبا
Maksudnya : (1) Hai sekalian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Alah yang dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain. Dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.
Islam menyatakan bahawa wanita itu sama seperti lelaki dari segi kemanusiaan, diarahkan untuk memuliakan wanita, firman Allah SWT dalam Surah Ar-Rum, ayat 21 :
ومن آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجاً لتسكنوا إليها، وجعل بينكم مودة ورحمة إن في ذلك لآيات لقوم يتفكرون
Maksudnya : (21) Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikan antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.
Untuk menyampaikan bahawa Islam itu memuliakan wanita, Allah SWT menyebut wanita di dalam Al-Quran sebanyak 304 kali, pada 58 surah, disebut sama ada wanita sebagai ibu, anak, adik-beradik, isteri dan lain-lain sebagai satu persamaan serta penerangan akan hak mereka.
Begitu juga datangnya Syariat Islam menerangkan akan hukum kitaran Haidh bulanan bagi wanita, kerana kepentingan kitaran tersebut, diletakkan 'Iddah bagi wanita dan diterangkan hukumnya, Islam menyatakan bahawa 'Iddah dan kitaran bulanan tersebut tidak sedikitpun mengurangkan keupayaan wanita serta kemuliaannya, sebagaimana hal yang berlaku dalam kalangan orang Yahudi yang mengasingkan wanita daripada masyarakat dan kehidupan sepanjang tempoh Haidh tersebut, juga sebagaimana kaum arab jahiliyyah mengasingkan diri daripada wanita yang dalam 'Iddah selepas kematian suaminya selama setahun.
Adapun Islam, membenarkan kita untuk makan dan minum bersama wanita yang didatangi Haidh, mengarahkan kita untuk tidak menggauli mereka dan melarang untuk mendekati mereka dengan persetubuhan selagimana Haidh itu ada, kerana perbuatan demikian dalam keadaan itu akan menyakitkan kepada kedua-dua pasangan, firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah, ayat 222 :
ويسألونك عن المحيض قل هو أذى فاعتزلوا النسآء في المحيض ولاتقربوهن حتى يطهرن فإذا تطهرن فأتوهن من حيث امركم الله إن الله يحب التوابين ويحب المتطهرين
Maksudnya : (222) Dan mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad), mengenai (hukum) Haidh. Katakanlah : "Darah Haidh itu satu benda (yang menjijikkan dan) mendatangkan mudharat." Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhi diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah Haidh itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci. Kemudian apabila mereka telah bersuci maka datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada kamu. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri.
Wallahua'alam bisshowab...
Rujukan :
Petikan dan dialih bahasa daripada muqaddimah tesis M.A di Universiti An-Najah Al-Wataniyyah dalam tajuk "Ahkamul 'Iddah fil Fiqhil Islami", oleh Hilmi Soleh Salim 'Aql, tahun 1992 masihi.
1 - جاء في التوراة في كتاب اللاويين, الاصحاح الخامس عشر ص (182-183) أن المرءة نجسة طيلة أيام طمثها, وأن كل من مسها أو مس فراشها نجس, وكل ما تضطجع عليه في طمثها نجس.
2 - انظر تفسير الطبراني الجامع لأحكام القران, لأبي عبد الله محمد بن أحمد الأنصاري القرطبي, ج 7\96, الطبعة الثالثة, دار الكتب المصرية, القاهرة
0 comments:
Post a Comment