Sunday, June 10, 2012

ولكن بعدت عليهم الشقة... 1

Bismillahirrahmanirrahim...



Alhamdulillah, selesai sudah menunaikan ibadah umrah pada kali ini, umrah kali ke-4 sepanjang pengajian di bumi Jordan dan umrah terakhir sebelum pulang ke Malaysia. Moga-moga ia bukanlah umrah terakhir dalam kehidupanku ini.

Agak lama tidak meluangkan masa dengan blog, hari ini mendapat khabar bahawa ada orang yang suka membaca dan mengikuti blog ini maka saya kongsikan beberapa perkara sebagai hadiah kepadanya dan ucapan Terima Kasih, namun demikian post ini bukanlah dikhususkan kepada orang-orang tertentu sebaliknya ditujukan secara umum.

Sepanjang perjalanan pergi dan balik dari Saudi ada beberapa perkara yang bermain dan berlegar dalam fikiran. Membuatku berfikir sendirian, kadang mengajukan soalan kepada rakan-rakan sebagai membuka topik perbincangan dan menutup kelompangan ilmu pada diri.


1. Nasyid

قال الله تعالى"( وَالشُّعَرَاء يَتَّبِعهُمْ الْغَاوُونَ * أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ* وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ
*إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ
ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ) سورة الشعراء


Benarlah kata sebahagian manusia yang mengikuti perkembangan nasyid di Malaysia khususnya bahawa nasyid klasik lebih disukai dan bermanfaat berbanding nasyid moden. Apa yang suka menjadi perhatian saya sewaktu mendengar sesebuah nasyid adalah melihat kepada liriknya. Nasyid dahulu penuh nasihat dan teguran terhadap masyarakat, nasyid sekarang hanya penyedap halwa telinga, banyak tetapi tidak bermanfaat.

Apa agaknya isi yang hendak disampaikan? Betapa ramai peminat nasyid yang membeli nasyid moden tetapi nasyid itu tidak membawa mereka ke mana bahkan golongan ini hanyut dibawa arus. Lihat sahaja pemuda-pemudi kita sekarang dihidangkan dengan nasyid cinta yang tidak bertepi, menjadikan mereka lemah tidak bermaya diulit dengan mimpi indah.

Nasyid sepatutnya digunakan sebagai senjata untuk membangkitkan semangat juang Islam dan bukan menimbulkan pemuda-pemudi gedik dan lembut. Nasyid pada hari ini boleh dibilang akan berapa banyak nasyid yang mampu menggetarkan jiwa, membangkitkan semangat dan menyedarkan diri manakala selebihnya menjadi pengulit tidur sahaja!

Nasyid yang ditujukan kepada kanak-kanak pada hari ini jauh lebih bermanfaat dan berguna kepada ummah berbanding nasyid yang ditujukan kepada pemuda-pemudi harapan bangsa bahkan nasyid itu menjadi punca kelalaian terhadap masalah ummah!




2. Memotong laluan

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "الْمُسْلِمُ أَخُو الْمُسْلِمِ لَا يَظْلِمُهُ وَلَا يَخْذُلُهُ وَلَا يَحْقِرُهُ التَّقْوَى هَاهُنَا" وَيُشِيرُ إِلَى صَدْرِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، "بِحَسْبِ امْرِئٍ مِن الشَّرِّ أَنْ يَحْقِرَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ كُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ دَمُهُ وَمَالُهُ وَعِرْضُهُ". أخرجه أحمد (2/277 ، رقم 7713) ، ومسلم (4/1986 ، رقم 2564) . وأخرجه أيضًا: البيهقي (6/92 ، رقم 11276).

Orang yang suka memotong laluan orang lain dalam apa keadaan boleh jadi tergolong dalam kalangan orang yang memperolehi makanan secara haram. Ya, secara haram!

Kerana apa? Kerana dia telah menyakiti saudaranya yang sanggup berletihan untuk beratur dalam barisan sedangkan dia dengan senang hatinya memotong barisan tersebut. Andaikata salah seorang daripada mereka tidak meredhai tindakan tersebut bukankah bererti engkau telah mengambil hak orang lain bukan dengan rela mereka? Nah, fikirkanlah!


3. Perangai Buruk

قول الحق تبارك وتعالى: ((إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ))[الرعد:11]

Perangai buruk kita adalah untuk diubah menjadi perangai baik, maka jangan kita sekadar mengiakan bahawa kita mempunyai perangai buruk sebagaimana kata sesetengah orang tetapi apa yang kita perlu lakukan ialah tanam tekad untuk jadi lebih baik dan BERUBAH!

ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ


Bersambung...

Semoga mendapat manfaat

0 comments:

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters