Thursday, April 5, 2012

Kritikan Dalam Bepersatuan

Bismillahirrahmanirrahim



قال تعالى ( الذين إن مكناهم في الأرض أقاموا الصلاة و آتوا الزكاة و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنكر و لله عاقبة الأمور ) سورة الحج

Manusia yang hanya tahu mengkritik tanpa memberikan penyelesaian adalah mereka yang tidak membantu dalam membina masyarakat.

Apabila kita mengkritik biarlah disertakan dengan penyelesaian yang lebih baik daripada apa yang sedia ada barulah ia dikira sebagai kritikan yang membina.

Kritikan tanpa penyelesaian bukan sahaja mampu meruntuhkan semangat orang lain bahkan mampu meruntuhkan sesebuah organisasi.

Hendaklah kritikan itu bukan atas dasar khabar angin yang kita dengari, bukan juga atas pendapat peribadi sebelah pihak.

Perlu sedar bahawa sesebuah persatuan yang mengamalkan cara Islam sudah pastinya tidak akan bertindak secara bodoh, apatahlagi bertindak tanpa memikir maslahah terhadap sesuatu perkara. Jadi berhati-hatilah dalam mengkritik kerana boleh jadi kita yang terlalu jahil atas apa yang kita kritikkan.

Ada beza antara pandangan peribadi dan pandangan persatuan, pandangan peribadi adalah jika kau fikirkan atas kemaslahatan dirimu sedangkan persatuan memikirkan untuk kemaslahatan semua. Kepentingan orang ramai adalah lebih utama dan didahulukan daripada kepentingan persendirian المصلحة العامة مقدمةُ على المصلحة الخاصة

Berwaspada juga dengan pandangan persendirian ini yang kadang bertindak untuk menjatuhkan persatuan, berfikir untuk kepentingan dirinya sahaja. Sikap ini harus dihindari terutama oleh mereka yang bergelar pemimpin. Letakkan sifat amanahmu mengatasi segala kepentingan diri, jawatanmu dalam persatuan bukanlah suatu keagungan bahkan suatu tanggungjawab yang mesti dilaksanakan.


قال الله تعالى: )ان الله يأمركم ان تؤدوا الامانات الى أهلها، واذا حكمتم بين
الناس ان تحكموا بالعدل، ان الله نعما يعظكم به، ان الله كان سميعاً بصيراً(.
«النساء: 85

0 comments:

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters