Sunday, March 27, 2011

Taubah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,



Apa khabar wahai penghuni dunia? Bahagiakah kalian hari ini atau sebaliknya? Ku tahu bahawa kalian gembira, gembira kerana kalian mempunyai Allah. Maka Islamlah dan berimanlah kalian kerana itu keceriaan yang diperolehi hanya dengan Islam.




Taubah? Apa ceritamu?

Mesti kamu sudah bosan mendengarnya, seringkali diulang siar di saluran radio, televisyen, internet, facebook dan sebagainya. Namun ia bukan sebab untuk tidak mendengarnya bukan?

Cerita? Iya, aku punya sebuah cerita, cerita dua orang lelaki yang disukai dan diredai Allah SWT dan dianugerahkan Syurga oleh-Nya.

Menarik bukan? Apakah yang dilakukan oleh keduanya sehingga diredai dan disukai oleh Allah SWT serta mendapat Syurga? Walikah mereka?



Tidak! Mereka adalah pembunuh. Lalu kenapa mereka mendapat keagungan tersebut?


Iya, keduanya adalah pembunuh, seorangnya adalah pembunuh musuh Allah di dalam peperangan lalu di terbunuh.

Adapun yang kedua, beliau adalah pembunuh kepada orang pertama tadi kemudian dia bertaubat dan Islam, taubatnya itu diterima oleh Allah lalu beliau syahid di jalan Allah.[1]

Ha... ajaib kan? Pengajarannya?

1 - Kewajipan untuk bertaubat daripada dosa besar [begitu juga dosa kecil] serta tidak berputus asa daripada rahmat Allah.

2 - Islam menghapuskan kekafiran terdahulu yang dilakukan ketika belum Islam dan taubat menghapuskan dosa-dosa yang terdahulu.


Firman Allah SWT :

'...Sesiapa yang membunuh seorang manusia dengan tiada alasan yang membolehkan membunuh orang itu, atau [kerana] melakukan kerosakan di muka bumi, maka seolah-olah dia telah membunuh manusia semuanya... '[S.Al-Maidah : 32]

Kepada sesiapa yang pernah membunuh, bertaubat selagi ada peluang, jangan ditunggu sehingga nyawa berada dikerongkong.


Lastly,


Aku tak pernah membunuh orang pun, jadi tidak perlu la untuk baca artikel ni.


Betul, kemungkinan besar kita tidak membunuh seseorang secara hakikatnya, tetapi boleh jadi kita membunuh manusia secara mentalnya. Menjatuhkan semangat orang, menyebarkan fitnah terhadap manusia, meremeh-remehkan sesuatu perbuatan yang lain dan sebagainya.

Firman Allah SWT :

'...Dan fitnah itu lebih besar [dosanya] daripada pembunuhan...'  [S.Al-Baqarah : 217]





Rujuan :
1 - Kitab Riyadhus Solihin, karya Imam An-Nawawi rahimahullahm, hadith ke 24, bab 2.

0 comments:

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters