Thursday, March 31, 2011

Fitnah Yang Tidur

[Gambar hiasan : Google]


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,


Alhamdulillah, mampu mengambil sedikit masa yang dianugerahkan oleh Allah SWT untuk mencatit sedikit rangkaian kehidupan ini. Semoga mampu memberi manfaat walau sebesar kepak seekor nyamuk, insya-Allah.



Kenapa dipilih tajuk ini?

Sedih, kecewa, gelisah dan takut apabila memikirkan mengenainya.



Apa yang berlaku?

Suatu perkara yang pernah berlaku terhadap manusia di sekelilingku.

Siapa tidak kenal akan kaum wanita itu, telah Allah ciptakan mereka cantik pada pandangan mata kaum si lelaki. Gerak geri, suara, tubuh badan dan segala di sisi mereka merupakan godaan walaupun ianya tidak diniatkan sedemikian.



Kalau demikian, mereka tidak bersalah!

Iya, tidakku berkata ianya adalah salah mereka, tidak juga salah si lelaki kerana menyukai mereka. Namun yang salah ialah apabila kita salah akan caranya.


Benarlah ketentuan Islam dalam menyuruh mereka berhijab, bahkan digalakkan berpurdah bagi mengelakkan fitnah akan kecantikan mereka. Kerana mereka sering diperhatikan oleh mata yang liar tak terjaga.


Petikan daripada kuliah Syeikhuna Mu'az Hawwa : Manusia itu apabila disertakan syahwat dalam perbuatannya, maka dia akan menjadi hamba kepadanya. Seorang yang sukakan wanita akan menghabiskan wang dan hartanya kepada wanita tersebut, menghabiskan setiap detik masanya kepadanya. Sesungguhnya dia telah menjadi hamba kepada wanita itu. Begitulah juga seorang itu akan menjadi hamba kepada duit. Dan ini telah dirakamkan di dalam hadith Nabi shallallahu 'alaihi wasallam yang bermaksud :

'Celakalah hamba Dinar dan Dirham...' [S.Bukhari]


[Gambar Hiasan : Google]



Aku tidak ingin menjadi hamba kepada wanita kerana aku adalah hamba kepada Allah semata!


اللهم يا مقلب القلوب, ثبت قلوبنا على دينك وعلى طاعتك

0 comments:

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters