Wednesday, April 14, 2010

Amman



Assalamualaikum wbt,

Hari ni terasa nak taip blog usang ni sikit... hehe Gembira sebab dapat markah penuh exam tadi alhamdulillah (exam hasub 2 je pun... huhu). Ok2, berbalik kepada topik.

Antara keunikan mantiqah Amman yang menjadi tumpuanku ialah orang arab di sini amat generous dengan perempuan, bukanlah maksud ana kat mantiqah lain tak ada perkara macam ni cuma kurang berlaku. Orang arab di sini kalau nampak mak cik2 tua tu mereka akan tolong la sedikit sebanyak. Dalam bas pula, kalau ada je perempuan yang tidak ada tempat duduk, orang lelaki akan bangun dan memberikan tempat duduknya kepada perempuan tersebut. Tidak pernah ana lihat dalam mana-mana bas atau coaster di sini membiarkan perempuan berdiri di dalam bas. Seolah satu keaiban buat mereka jika membiarkan perempuan berdiri. Ada orang kata, mungkin kerana Amman ni bukanlah orang Jordan yang pure, apapun ana fikir apa perlunya keaslian tersebut jika tiadanya nilai sebegini. Hehe.


Adapun pasal Jordan ni (arab lain tu wallahua'alam), orang arabnya suka pasang channel Al-Quran, kat Malaysia mana ada channel Al-Quran ni. Channel yang memutarkan bacaan Al-Quran sepanjang 24 jam yang terdiri daripada Qari2 yang terkemuka dan tidak dikenali. Tidak dinafikan ada je orang arab yang memasang lagu2 yang entah apa-apa dengan kuat tapi memasang Al-Quran ni pun macam dah jadi adat mereka. Pergi ke kedai, ke pasar, market dan kadang mall pun akan kedengaran bacaan Al-Quran. Hehe


Oklah, setakat tu je dulu.... Barakallahu fiikum, wassalam.

1 comments:

Unknown said...

mabruk alaik..
bila la dpt g aman lg..

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters