Saturday, January 2, 2010

Penggunaan Kalimah

Bismillahirrahmanirrahim...


Assalamualaikum wbt, salam sejahtera kepada semua pengunjung yang dikasihi Allah sekalian. Ucapkanlah alhamdulillah ke atas nikmat yang telah dikurniakan, ucapkanlah kesyukuran dengan nikmat matamu, nikmat mulut, hidung, tangan, kaki, juga nikmat hati dan akal. Semoga kita sentiasa diredhai Allah SWT.


Kali ini ana nak utarakan rasa kurang selesa je, rasa kurang selesa dengan beberapa kalimah yang kita ringkaskan dalam berchatting dan sebagainya. Hal ini telah banyak kali diperkatakan oleh orang-orang yang prihatin, telah banyak kali disuarakan, dan juga banyak kali diutarakan. Anggaplah tulisan kali ini sebagai menyokong suara-suara tersebut.

Kalau diperhatikan dalam kehidupan kita, sama ada kita sedar atau tidak, kita sebenarnya 'over' dalam meringkaskan sesuatu kalimah. Apa yang ana maksudkan dengan 'over'? Yang ana maksudkan ialah kita kadang meringkaskan kalimah yang sepatutnya tidak diringkaskan sehingga boleh membawa kepada pengertian yang amat berlainan dan berbahaya maknanya jika disalah fahami.



Contoh : Penggunaan kalimah insya-Allah, diringkaskan kepada 'i.Allah'. Kalimah Allah, diringkas kepada 4JJ1.

Jikalau kita cuba mengambil masa untuk merenung sejenak, kalimah insya-Allah yang membawa kepada pengertian 'dengan izin Allah' kita ringkas kepada 'i.Allah' boleh membawa kepada maksud 'saya Allah'? Tidakkah ini cukup berbahaya? Apatahlagi jika kita meringkaskannya terhadap mereka yang tidak mengetahui akan maksud kalimah kita.



Tidak mustahil juga kalimah yang diringkaskan ini akan terbawa-bawa oleh seseorang itu dalam menjalani kehidupan seharian. Masya-Allah, hasbiallahu wani'mal wakiil.. Jadi, sama-sama kita berhati-hati dalam meringkaskan sesuatu kalimah. Tanpa ingin memperpanjangkan kalam, ana akhiri dengan kata : 'Sesungguhnya kaum yahudi dan nasrani itu selalu mengubah kalam Tuhan sehingga tidaklah kita temui yang apa sahih berasal daripada Allah itu sendiri.' Wassalam.

0 comments:

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters