Thursday, December 24, 2009


Pada 22 Disember 2009 bersamaan hari selasa baru-baru ini telah diadakan Malaysia Day bertempat di Jamiah Yarmouk, Irbid. Program yang dibuat untuk memperkenalkan Malaysia kepada penduduk Jordan yang masih lagi jahil tentangnya.

Program yang dijalankan kali ini sebenarnya kurang mendapat galakan daripada ahli dek kerana masa yang dibuat ialah pada hari pembelajaran. Meskipun dikatakan mendapat surat cuti kepada sesiapa yang terlibat tapi ianya tetap memberatkan hati untuk meninggalkan kelas semata-mata untuk ke sana.

Hari program pun datang menjelma, ana masih lagi ragu-ragu sama ada hendak melibatkan diri mahupun tidak, oleh kerana kasihan kepada ajk yang telah bertungkus-lumus dan berharap agar kami datang, maka ana dan beberapa orang yang lain pun menggagahkan diri untuk ke sana.

Kami bertolak dalam pukul 9 lebih dengan menaiki service memuatkan 5 orang di dalamnya. Lebih kurang jam 10 pagi lebih kami sampai ke Irbid tapi pemandu service pula membuat karenah tidak mahu menghantar kami ke pintu utama Jamiah Yarmouk. Huhu, ana masih lagi mampu bersabar dalam keadaan hati yang panas, kalau hendak diikutkan hati sahabat-sahabat lain mahu saja mereka memperli pemandu tersebut. Akhirnya kami mengalah dan turun di Madinah Riadhiyyah (dikatakan pemandu service tersebut ini adalah raisi, tak reti membaca kot).

Sesampainya kami di dalam jamiah, ana call Ustaz Muhammad bertanyakan akan di manakah majlis tersebut diadakan, mungkin nada ana yang pada masa itu masih terkesan dengan rasa marah kepada pemandu service tadi membuatkan Ustaz Muhammad beranggapan ana marah kepadanya. Astaghfirullah, ana yang masih lagi belum hilang sabarnya ditambah pula dengan dimarahi orang lain. Nak buat macam mana lagi, mengalahlah sebab mungkin kita yang salah dan semua beransur baik.

Setelah beberapa jam berada di sana ana meminta keizinan untuk pulang ke rumah memasak kepada ahli rumah yang lain. Namun dikatakan pula kepada ana untuk bersabar agar nanti dapat pulang bersama. Ana menunggu dan menunggu sehinggalah kepala dah sakit sangat, rasa macam nak marah pada semua orang. Pada ketika itu juga ada budak-budak arab datang buat hal dengan mengambil barang jualan tanpa ingin membayarnya. Panas je dengan mereka masa tu sampai kepala berdenyut-denyut dibuatnya.



Seusainya majlis dan sesudah solat maghrib ana pulang ke rumah seorang diri, tidak tahan menunggu dan melayan karenah sahabat-sahabat (atau mungkin ana sendiri yang banyak karenah... huhu). Ana menghantar mesej kepada Ustaz Hazwan mengkhabarkan bahawa ana pulang bersendirian agar mereka tidak tertanya-tanya ke mana ana menghilang.

Pulang membawa diri dengan menaiki service pada waktu malam, ana tertidur sepanjang perjalanan dan alhamdulillah kerana ianya mengurangkan sedikit sebanyak sakit kepala yang dihadapi. Masalah tidak selesai di situ sahaja, rupa-rupanya service yang ana naiki membawa ana ke Mujamma' Syimali dan tidak melalui jalan ke Sweileh. Jadi terpaksalah mencari bas yang masa itu ada macam tidak ada je. Cari punya cari dan setelah bertanya akhirnya berjumpa dengan coaster ke Sweileh, syukurnya tak terkira. Dalam perjalanan ke Sweileh ana mula berfikir kembali dengan sikap ana terhadap sahabat-sahabat, mungkin telah melukakan sedikit sebanyak hati mereka. Berfikir bahawa Allah ingin menguji tahap kesabaran ana sebermulanya hari tersebut. Allahu Akbar.

Sakit kepala masih lagi berbaki sewaktu sampai di rumah, tidak berapa lama kemudian sahabat-sahabat yang lain sampai ke rumah rupanya rasa marah tu masih ada. Masya-Allah, tak tahulah apa yang ana marahkan sangat tapi yang pasti ana bukanlah jenis orang yang suka menyimpan dendam dan marah kepada orang lain dalam waktu yang lama. Hal ini kerana ana sentiasa teringat akan hadith Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tentang amalan yang tergantung di langit apabila muslim tidak bercakap dengan saudaranya melebihi tiga hari. Semoga ana tidak tergolong dalam golongan tersebut.


Namun, ada satu perkara yang ana amat setuju iaitu kita kadang melebihkan persatuan sehingga mengabaikan tujuan utama kita datang ke sini. Tujuan utama kita datang ke sini bukan untuk berpersatuan bahkan tujuan utama kita adalah untuk menuntut ilmu sebanyak mungkin. Mungkin akan dikatakan bahawa berpersatuan itu juga menambah keilmuan kita, ana tidak pernah menafikannya serta tidak pernah menafikannya. Akan tetapi apa yang ana hendak tekankan ialah jangan menjadikan tujuan utama kita ke sini untuk berpersatuan kerana persatuan itu hanyalah sampingan untuk mendidik. Hakikatnya kita masih dapat berpersatuan tanpa mengabaikan tujuan utama kita.


Ya Allah, andaikata persatuan itu menghalangku daripada menuntut ilmu-Mu maka janganlah Engkau letakkan aku dalam keadaan tersebut. Berikanlah aku kemudahan dan pengurusan yang cekap dalam menghadapi masalah apabila bertindih antara persatuan dengan menuntut ilmu. Juga berikanlah aku kekuatan untuk beramal dengan ilmuku dalam berkhidmat untuk agama-Mu.

0 comments:

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters