Tuesday, November 17, 2009

Jadilah Kamu di Dunia Umpama... (2)


Ia umpama seorang pelajar yang berusaha apabila gurunya berkata : 'Nanti akan diadakan satu peperiksaan secara mengejut', maka pelajar yang gigih berusaha akan datang ke kelasnya dalam keadaan dia telah siap sedia untuk menghadapi peperiksaan, adapun pelajar yang malas akan berkata : 'Moga-moga peperiksaan bukan pada minggu ini.' Oleh kerana itu dia tidak bersedia, maka jika datang kepadanya peperiksaan dia menyesal dan gagal dalam peperiksaannya.

Inilah makna kata-kata Ibnu Umar :

إذا أمسيت فلا تنتظر الصباح, وإذا أصبحت فلا تنتظر المساء,
وخذ من صحتك لمرضك, ومن حياتك لموتك

Benar; kesihatan itu tidak akan berterusan, begitu juga dengan kehidupan, oleh itu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda : 'Ambillah 5 sebelum 5 : Masa mudamu sebelum tua, masa sihatmu sebelum sakit, masa kayamu sebelum faqir, masa lapangmu sebelum sibuk, dan masa hidupmu sebelum mati.' [shahih, dikeluarkan oleh Al-Hakim di dalam Al-Mustadrak] (atau sebagaimana sabda baginda shallallahu 'alaihi wasallam).

5. Sesungguhnya orang yang bermusafir melalui dalam perjalanannya tempat persinggahan yang mana ia perlu berhenti untuk mengisi bekalannya, jika tidak dia akan ketandusan di jalanan, sebegitulah sepatutnya Muslim, mesti mengisi bekalannya di tempat-tempat persinggahan ilmu dan majlis-majlis orang soleh.


Sebagaimana dia akan menempuh kesusahan dan kepayahan di jalan yang ia lalui, itulah ibarat bagi suatu permusafiran kerana ia sebahagian daripada azab, begitu orang-orang yang beriman mengharungi kesusahan dan kepayahan dalam perjalanannya menuju Allah, tidak akan berjaya kecuali dengan bersabar ke atas ketaatan, bersabar di atas maksiat, dan bersabar atas segala musibah. Daripada Abu Hurairah radhiallahu 'anhu meriwayatkan, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda : 'Terlindungnya neraka dengan syahwat, terlindungnya syurga dengan perkara-perkara yang tidak disukai.' [Shahih Bukhari]


Demikianlah sentiasa matlamat yang tinggi dan kemuncak jalannya payah berduri, adapun jalan senang yang menyenangkan maka sesungguhnya ia bukan-bukan dan tidak memuliakan.
Tiada yang paling tinggi nilai dan paling mahal harganya kecuali syurga, maka kesusahan semasa mengharungi jalan tersebut berpatutan dengan tingginya matlamat itu; sesungguhnya ganjaran di sisi Allah itu sangat mahal, sesungguhnya ganjaran di sisi Allah itu ialah SYURGA.



Diedit dan dipetik dari :

Al-Hadyun Nabawi fir Raqaaiq, Ustaz Doktor Syaraf Qudhoh, terbitan Darul Furqan, Jamiah Urduniyyah-Kuliyyah Syariah.

0 comments:

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters