Monday, October 12, 2009

Minggu Haluan Siswa 2


Bersambung balik kepada peristiwa sebelum ini, setelah berakhirnya mesyuarat pada malam itu, ana mengikut saudara pengarah MHS tidur di rumah Ustaz Nik Naim. Sungguh lucu orangnya, juga pandai berhujah. Setiap jawapan yang diberikannya memang ana teliti. Malam itu kerja ana masih lagi belum selesai, pamhplet tak siap lagi, barang pun masih lagi belum dibeli. Nasib baik timbalan dan ajk ana mengambil alih kebanyakan tugas tersebut, kalau tak... tak tahulah apa jadi... huhu


Pagi hari khamis pun tiba, ana keluar dari rumah Ustaz Nik untuk pulang ke Amman kerana ana tidak ingin meninggalkan pelajaran di jami'ah meskipun surat pengecualian dan dikemukakan oleh MSD. Akan tetapi, ana tetap kerugian tatkala tak dapat memberikan perhatian seratus peratus dalam kelas pertama hari tersebut. Semua gara-gara tidur lewat semalam, kelas pertama tu dilalui dalam keadaan mamai. Mujurlah kelas selepasnya dilalui dengan baik dan diberikan kekuatan oleh Allah untuk fokus.



Kelas ana pada hari khamis tamat jam 2.00 petang, tanpa melengahkan masa ana terus kembali ke rumah, bersiap untuk bertolak ke Irbid pada pukul 4.30petang bersama Ustazah Nazirah dan Ustazah Ayman. Sesampainya di sana, manusia berpusu-pusu ke masjid untuk menunaikan solat maghrib. Ana tinggalkan ustazah-ustazah tersebut di depan rumah akhawat di Irbid dan bergegas ke masjid. Dalam keadaan tiada kesempatan untuk rehat, ana bergerak pula ke dewan, menyusun meja pendaftaran serta menjaga meja pendaftaran syabab. Sahabat-sahabat ana yang lain turut sama membantu, syukran jazilan ana ucapkan, jazahumullahu khair. Terima kasih juga diucapkan kepada ajk-ajk sekalian atas kerjasama yang diberikan, tidak terkira pertolongan tersebut dengan kata-kata.

Jumaat, 09 Oktober 2009
Minggu Haluan Siswa bermula secara rasminya setelah dirasmikan oleh Ustaz Haji Sulaiman selaku Pengarah MSD. Hari ini tugasku dah mula berkurangan, alhamdulillah... Sedikit sebanyak membantu ajk-ajk lain dalam menyiapkan tugasan mereka, semoga ianya dapat mengurangkan bebanan mereka. Sepanjang program berlangsung, kadang hati berkecil kerana sikap dan perbuatan manusia sekeliling, semuanya itu harus dilalui dengan bersabar serta meletakkan diri di temoat mereka. Dengan itu, barulah kita dapat memahami apa yang dilalui oleh orang tersebut seterusnya tidak mudah naik marah.


Sabtu, 10 Oktober 2009
Majlis penutup MHS akan diadakan pada jam 1.30 tengah hari dan diteruskan pula dengan Majlis Hari Raya PERMAI, semua kerja telahku selesaikan, alhamdulillah. Sempat juga tengok tayangan gambar yang ditangkap sepanjang program, lucu.. Hehe. Ana tak berkesempatan untuk menghadiri majlis penutup tersebut kerana ingin bergegas pula menghadiri kelas talaqqi bersama Syeikh Taufiiq. Dah kata nak istiqamah, tak boleh la nak ponteng kan.. Hehe. Semoga ana dan sahabatku diteguhkan hati agar sentiasa istiqamah menghadirinya... Amiin.


Akhirnya, dapat balik ke rumah dan berehat. Sampai di rumah sewaktu berkumandangnya azan Isyak. Badan dah tak lalu nak makan nasi, jadi ana rebus air kemudian masak mee segera je. Sempat coretkan posting MHS 1 kejap sebelum rebahkan diri kat katil... Alhamdulillah semua dah beres... ('',)

Wassalam.



p/s: sorry tak dapat nak upload gambar sebab internet lembab. 15 Oktober nanti baru laju... :D

0 comments:

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters