Saturday, October 3, 2009

Mengenali Diri

Alhamdulillah, sudah seminggu pembelajaran di jami'ah telah bermula. Ramai muka baru berlegar-legar di kuliah Syariah. Muka student yang baru menjejakkan kaki ke jami'ah. Di samping itu, ana juga berkesempatan untuk berjumpa kembali dengan semua sahabat-sahabat ana yang turut menuntut sama di sini, sungguh indah pertemuan bersama mereka.



Apapun post kali ini bukan bertujuan untuk bercerita tentang student di jami'ah akan tetapi untuk menjawab kenapa ana dikategorikan sebagai kurang bercakap (semasa chatting dalam ym), bahasa yang digunakan untuk berchatting juga dikatakan sebagai agak kasar.

Sebenarnya ana sendiri tidak tahu akan jawapannya, akan tetapi setelah banyak kali ana berfikir, timbul jawapan bahawa ana hanya bertanya akan hal yang terasa kepentingan akan maklumat tersebut sahaja. Sememangnya ana agak tidak suka untuk berchatting tentang perkara yang dirasakan tidak perlu. Terasa agak membosankan apabila bercakap tentang hal yang tidak perlu dan membosankan. Wallahua'alam.

Berkenaan bahasa yang ditakrifkan sebagai kasar itu turut menggangu fikiran ana, apakah benar ana menggunakan perkataan yang kasar dalam alam maya ataupun adakah si pembaca yang tidak dapat memahami maksud sebenar si penulis? Ia memberikan perasaan tidak senang kepada ana sendiri kerana apa yang ingin disampaikan itu seolah tidak kesampaian. Emm... Jika difikirkan kembali, ana tidak suka untuk menggunakan smiley apabila bercakap dengan orang yang berlainan jantina dan suka menggunakan ayat-ayat baku, bukan bahasa pasar. Adakah ianya menjadi kesalahan dan mengubah maksud sebenar penulis kepada pembaca?

Pernah juga terfikir di benak fikiran, pentingkah penggunaan smiley semasa berchatting atau bersms? Mungkin para pembaca sekalian boleh tolong jawabkan soalan tersebut bagi ana. Diri ini masih banyak kekurangannya, jelas kelemahannya tetapi bukan bermakna berputus asa daripada mencari penyelesaiannya.


p/s: sama-samalah tegur menegur ye... hehe
wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters