Monday, October 19, 2009

Sehari Di Rumah Rasulullah s.a.w

Buku yang ana amat sukai.

Kali ini ana nak kongsikan satu buku yang mana ianya amat ana sukai sewaktu ana berada di sekolah menengah dahulu. Cukup menyentuh hati jikalau kita membacanya dengan menghayati. Buku itu bertajuk 'Sehari Di Rumah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam'.

Author : Abdul Malik Bin Muhammad Al-Qasim
Pages : 145 pages
Publisher : Jahabersa
Price : RM9.90

Buku ini pertama kali ana baca ialah di blog Kapten Hafiz Firdaus (blog yang lama), amat menyentuh hati ana, terasa begitu rindu akan baginda Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Gaya bahasa yang digunakan membangkitkan suasana jika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berada di sisi. Akhlaknya yang sungguh mengagungkan, menitiskan air mataku saat membacanya.

Beberapa minggu selepas ana membaca artikel di blog Kapten Hafiz Firdaus itu, ana akhirnya terjumpalah buku ini sewaktu mencari buku di Syarikat Jaafar Rawas. Gembiranya bukan kepalang, ibarat menemui ubat bagi hati ini.

"Sesungguhnya bangsa itu hanya tegak selama memiliki akhlak, jika mereka kehilangan akhlaknya maka punahlah mereka."

Buku ini mempamerkan akhlak dan adab Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dalam bentuk penceritaan kehidupan seharian baginda. Berpandukan kepada sumber-sumber yang shahih dan mampu memberikan impak yang mendalam kepada hati si pembaca.

Selamat Membaca...


http://www.jahabersa.com.my/en/seerah/sehari-di-rumah-rasulullah-saw

download (Belilah kitab yang asal):
http://www.scribd.com/doc/9190200/Sehari-Di-Kediaman-Rasulullah

p/s : Maaf, tak dapat nak selitkan petikan daripada buku tersebut kerana ianya berada di Malaysia, insya-Allah jikalau diberikan kesempatan ana akan mencoretkannya di sini.

0 comments:

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters