Monday, September 28, 2009

Hari Pertama Fasal Keempat Tahun Kedua



Semalam telah bermula sesi pembelajaran baru ana di sini, alhamdulillah semua kelas berjalan dengan sempurna kecuali untuk madah nahu.

Pada fasal ini, ana turut mendaftarkan 6 madah sama seperti fasal kedua. Antara madah yang telah didaftarkan ialah :

1. Nahu 1
2. Dirasat Islamiyyah (BI)
3. Fiqhut Toharah was Solaah was Siyaam
4. Fiqhul Aiman wan Nuzur wal Hazhar wal Ibahah
5. Tilawah wal Hifz 2
6. Tafsir

Untuk madah Tafsir, ana sebenarnya telah mendaftarkannya dengan Dr. Rayyan, akan tetapi disebabkan beberapa musykilah, Dr. Rayyan telah diganti dengan Dr. Ahmad Naufal. Sungguh amat gembira hatiku dibuatnya kerana Dr. Ahmad Naufal adalah orang yang jarang-jarang sekali mengajar pelajar degree. Syukur ke hadrat Allah kerana menggantikan dengan yang lebih baik.

Pada jam 11.00 pagi waktu Jordan, kelas nahu 1 pula dimulakan, doktor nahu ini adalah seorang yang tidak dapat melihat (barakallahu fiih) tetapi masih boleh dapat mengajar, baik raut wajahnya. Kami dimaklumkan oleh beliau bahawa kelas akan bermula pada hari Selasa nanti agar semua pelajar dapat menghadirkan diri dengan jumlah yang lebih ramai. Ini kerana pada hari pertama setiap fasal, jumlah kehadiran amat kurang memuaskan kerana masing-masing masih terpinga mencari kelas ditambah pula dengan pelajar-pelajar baru sesi tersebut.

Manakala madah ketiga iaitu Fiqhul Aiman wan Nuzur wal Hazhar wal Ibahah pula berlangsung pada jam 12.00 tengah hari, diajar oleh salah seorang doktor yang mengajar di Jamiah Yarmouk. Alhamdulillah, dapat juga belajar dengan doktor dari Jamiah Yarmouk. Ana pun tak pasti kenapa dia boleh berada di Jamiah Urduniah, beliau ada mengkhabarkan kepada kami tapi ana tidak dapat memahami beberapa kata-kata beliau oleh kerana kekurangan vocab. Huhu...

Kelas ana semalam berakhir jam 1.00 tengah hari, petang semalam badan terasa tidak berapa sihat dan seterusnya kepeningan dan sakit kepala. Syukran kepada mereka yang mendoakan kesembuhanku, sekarang alhamdulillah dah semakin pulih. Barakallahu fiikum. Doakanku untuk mendapat pencapaian yang lebih memberansangkan pada fasal ini. :D

1 comments:

Al-Mufakkir Hamidi said...

Semoga anta berada di bawah naungan jagaan Allah S.W.T ...

wanabdbaith. Powered by Blogger.

Visitor

free counters